یافتن وکیل خوب خانواده از جمله اموری است که به بررسی و تحقیق بسیاری احتیاج دارد. چرا که مسائل خانواده اثر مستقیم بر روی سلامت زندگی شخصی و اجتماعی فرد می‌گذارد. در این مقاله سعی داریم به پرتکرار ترین سوالات شما در خصوص اختلافات خانوادگی و وکلای مربوط به آنها پاسخ دهیم. همچنین چنانچه نیاز به دریافت مشاوره حقوقی داشتید می‌توانید با موسسه حقیقت گستر تماس بگیرید.


یکی از مهم ترین مسائل مربوط به دپارتمان خانواده که نیازمند وکیل خانواده می باشد، طلاق زوجین از يکديگر می‌باشد. با آنکه عموم مردم طلاق را امری ناشایست و اتفاقی هولناک می‌پندارند ولی در بسیاری از موارد، تنها راه و حتی بهترین راه به منظور حفاظت از سلامت زندگی خویش، طلاق می‌باشد. البته نباید منکر پیامد ها و تبعات طلاق در زندگی شخصی و اجتماعی خویش بشویم. در موارد بسیاری طلاق، آسیب های عاطفی و اقتصادی گوناگونی به طرفین وارد می‌کند و این مهم برای مرد نیز، همانند زن صدق می‌شود.
همانطور که ذکر شد در شرایطی زوجین ممکن است به این نتیجه برسند که جدایی بهترین راه حل نجات زندگی‌شان می‌باشد و به‌منظور عملی کردن تصمیم‌شان نیازمند طی کردن اقداماتی هستند که این امر بدون راهنمایی و مشورت گرفتن از وکیل طلاق متخصص اثر و نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.
اختیار کردن وکیل باتجربه و متبحر در پرونده های طلاق موجب می‌شود که نتیجه به نفع موکل حصول شود. انتخاب وکیل مجرب اهمیت فراوانی دارد چرا که وضعیت معيشتي، روانی و مالی افراد در خطر است و تنها وکیل با تجربه خانواده می‌تواند به گونه ای عمل کند که کم ترین آسیب و یا ضرری به موکل وارد شود.
یکی از مهم ترین معیار های انتخاب وکیل باتجربه طلاق؛ جست و جو در خصوص سوابق کاری و حل و فصل کردن پرونده های طلاق و امور خانوادگی وی می‌باشد. از مزایای اختیار کردن وکیل باتجربه طلاق می‌توان به آگاهی و شناخت او بر پیچیدگی های روند طلاق و دعاوی خانوادگی اشاره کرد.
در مراحل نخستین، موکل اطلاعات کامل و دقیقی از خودش را به وکیل ارائه می‌دهد که این اطلاعات عبارت اند از؛ طول مدت ازدواج، اسم و سن فرزندان، جدول زمانی زندگی زناشویی، فعالیت ها، تغییرات و شغل همسر.
از ویژگی های یک وکیل خوب طلاق می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱. از ویژگی های مهم یک وکیل طلاق خوب، سطح تجربه، دانش و اطلاعات وی در خصوص پرونده های مربوطه و همچنین نوع عملکرد وکیل، در حل و فصل کردن روند پرونده می‌باشد.
۲. وکیل طلاق متخصص، همواره می‌کوشد تا به نفع موکل خویش عمل کند و در رابطه با مشکلات موکل، به ایشان، واقعیت ها را نشان می‌دهد. برای نمونه؛ زمانی که زوج(مرد) به منظور طلاق به وکیل خانواده مراجعه می‌نماید، وکیل طلاق با ذکر واقعیت ها به وی، موکل را با مشکلات پیش رو آشنا می‌کند. یکی از مواردی که وکیل در این شرایط آن را در نظر می‌گیرد و به موکل خویش اعلام می‌کند،《اعمال شرط نصف اموال》از جانب زوج و یا《ضرورت پرداخت مهریه و حقوق مالی زوجه》می‌باشد. در همچین شرایطی ممکن است موکل از طلاق منصرف بشود ولی تمامی موارد فوق با مدیریت یک وکیل خانواده به راحتی کنترل می‌شود و قابلیت پیگیری و انجام دادن را نیز دارد.
۳. از نکاتی که باید در خصوص وکیل دعاوی خانواده در نظر بگیریم این می‌باشد که؛ وکیل خانواده نمی‌تواند معجزه کند و تنها، بهترین راه را پیش‌بینی و انتخاب می‌کند. وی با درست ترین و منطقی ترین روش ممکن، اقدامات لازم جهت پیشبرد روند پرونده را در پیش خواهد گرفت.
بعد از وقوع طلاق از جانب زوج یا زوجه، در شرایطی که زوجین صاحب فرزند(ها) باشند، بحث مراقبت و حضانت از آنها مطرح می‌شود. اطفال به نگهداری و مراقبت نیاز دارند و نحوه تربیت و محیط زندگی آنها بسیار حائز اهمیت می‌باشد چرا که فرزندان سالم، جامعه سالم را تشکیل می‌دهند.
حضانت را ناظر به مراقبت، محافظت، نگهداری و بزرگ کردن طفل می‌پندارند. در قانون، تعریفی دقیق از واژه حضانت ارئه نشده است ولی به طور کلی هر اقدامی به منظور نگهداری و حفاظت از طفل را حضانت می‌نامند. حضانت می‌تواند توسط صاحب حق حضانت و یا دایه و مربی صورت‌ بگیرد. یکی از شایع ترین اشتباهات میان مردم، یکی دانستن حضانت با ولایت، وصایت و قیمومیت می‌باشد. همانطور که در تعریف فوق ذکر شد، حضانت؛ ناظر به مراقبت و نگهداری طفل است ولی ولایت، وصایت و یا قیمومیت ناظر به نمایندگی کردن طفل می‌باشد. منظور از نمایندگی؛ استیفا کردن حقوق، اموال و دارایی طفل می‌باشد.

حضانت طفل در زمان جدایی مادر و پدر:
هنگامی حضانت طفل بار معنایی پیدا می‌کند که پدر و مادر به هر دلیلی از يکديگر جدا شده باشند و هرکدام تقاضای نگهداری از طفل را جداگانه طالب باشند.
پدر و مادر چه در شرایطی که متارکه بدون طلاق داشته باشند و چه عقد ازدواج آنان منحل گشته باشد، به موجب ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی؛ طفل تا سن هفت سالگی نزد مادر می‌ماند و سپس الویت حضانت او با پدر خواهد بود.
ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی: «برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است». با آنکه در متن ماده صراحتا اعلام شده است بعد از سن هفت سالگی حق حضانت کودک با پدر می‌باشد ولی تبصره ماده مذکور، حق حضانت پدر را تعدیل کرده است. «بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.»
از این ماده و تبصره می‌توان به این نکته رسید که؛ در صورت بروز اختلاف در خصوص حضانت طفل، دادگاه با تشخیص مصلحت کودک، راجع به حضانت وی تصمیم گیری می‌کند.
حضانت اطفال به دلیل وجود مصلحت ‌و آرامش روان کودکان، نیازمند مشورت و دریافت مشاوره از وکیل متخصص حضانت می‌باشد. وکیل حضانت با توجه به سطح معلومات، تجربه و دانشی که در این زمینه دارد می‌تواند به موکل خویش در گرفتن حضانت فرزند کمک شایانی نماید.
مصادیقی که وکیل حضانت متخصص آن ها را بررسی می‌کند شامل موارد ذیل می‌باشد:
• جمع‌آوری اطلاعات ‌مدارک مستند دال بر این که خوانده، به الکل، مواد مخدر و یا قمار اعتیاد دارد یا خیر؟
• خوانده دچار فحشا و فساد اخلاقی می‌باشد یا خیر؟
• آیا مبتلا به بیماری رواني که پزشک قانونی آن را تایید کرده است می‌باشد یا خیر؟
• نحوه برخورد وی با کودک خود به چه شکلی می باشد. یعنی طفل را به کارهای ناپسند که بار غیر اخلاقی دارند مجبور می‌کند یا خیر؟
• شیوه برخورد و رفتار وی با طفل چگونه است. به این منظور که کودک را بیش از اندازه و نامتعارف تنبیه می‌کند یا خیر؟
تمامی موارد فوق از جمله اقداماتی است که وکیل حضانت با سطح تجربه و دانش خود می‌کوشد تا از راه‌های قانونی به آن دستیابی داشته باشد که در نهایت بتواند با انتخاب مناسب ترین شیوه، در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده را به نفع موکل خویش به سرانجام برساند.
یکی دیگر از اقدامات وکیل حضانت، بررسی مواردی است که موجب سلب حضانت موکل خویش می‌شود. برای نمونه؛ دادگاه حضانت طفل را به مادر می‌دهد، ولی طی شرایطی مادر به بیماری خاص یا جنون مبتلا می‌شود و یا با شخص دیگری ازدواج می‌کند، در همچین مواقعی وکیل حضانت به موکل(پدر) خویش کمک می‌کند تا حضانت فرزند را بر عهده بگیرد.( اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت در طلاق توافقی؛ با توافق زوجین، فرزندان می‌توانند همچنان بعد از ازدواج مجدد مادر، تحت حضانت ایشان باقی بمانند.)
به دلیل اهمیت حضانت در فرایند طلاق و روبه رو شدن با مشکلات موجود در این مسیر، راهنمایی و دریافت مشاوره از یک وکیل باتجربه حضانت، می‌تواند تا حد قابل قبولی شما را در پروسه پیش رو، یاری برساند و به شکل کاملا تخصصی آن را حل نماید. همانطور که در مطالب فوق عنوان شد؛ در پرونده‌های حضانت،یکی‌ از اصلی ترین اقدامات وکیل، زمانی رخ می‌دهد که یکی‌ از طرفین صلاحیت نگهداری و حفاظت از طفل را نداشته باشد و طرف مقابل تلاش می‌کند که حضانت کودک خویش را بگیرد.

یک وکیل خوب خانواده هیچگاه تضمین قطعی در خصوص نتیجه پرونده به موکل خویش اعلام نمی‌کند. وکیل صرفا مسیر درست حقوقی را انتخاب میکند و با پیش‌بینی دعاوی احتمالی آینده، روند پرونده را مدیریت و به سرانجام می‌رساند. این عملکرد وکیل از اصولی ترین و حرفه ای ترین اقدامات ممکنه می‌باشد.
افرادی که توانایی مالی اختیار کردن وکیل را ندارند می‌توانند با دریافت مشاوره به شکل حضوری یا تلفنی با موسسه هوشمند حقیقت گستر پارسیان بهترین و موثر ترین شیوه را بياموزند و از آن در پیشبرد پرونده خانوادگی‌اشان استفاده نمایند.
موسسه حقیقت گستر با در اختیار داشتن دپارتمان خانواده و تیم حقوقی باتجربه و همچنين داشتن وکلای متبحر در زمینه دعاوی خانوادگی، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که تا حدالامکان بهترین و کامل ترین مشاوره حقوقی را به شما ارائه خواهد داد و شما با خیالی آسوده می‌توانید امور خانوادگی خود را به موسسه حقیقت گستر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *