از زمان جاری شدن عقد نکاح، زوجه مالک مهریه است و حتی این حق بعد از مرگ زوج نیز از بین نمی‌رود و قابلیت دریافت آن نیز وجود دارد. مهریه زن بعد از فوت شوهر، از ماترک یا ارثیه شوهر پرداخت می‌گردد. زن می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را از وارثین همسرش درخواست کند.
در حقوق مسائلی وجود دارد که تمامی دیون حتی زمانی که فرد فوت کرده است نیز طی تشریفاتی از ماترک پرداخت می‌شود و مهریه برای زوج همانند دینی است که مي‌بايست به همسر خویش پرداخت نماید.


زمانی که مرد قبل از نزدیکی با همسر خویش فوت کند، زن میتواند مهریه خویش را از ترکه مرد دریافت کند که این امر با دریافت مهریه در طلاق متفاوت می‌باشد که مهریه دختر باکره بعد از طلاق با یک دوم از مهریه ای که در عقد تعیین می‌کند برابری می‌کند اما اگر شوهر تا قبل از ارتباط زناشویی فوت کند، زوجه تمامی مهریه را دریافت می‌کند.
مطابق با ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی؛ زمانی که ترکه به اندازه کافی برای مهریه و دیگر دیون موجود باشد، پرداخت می‌گردد در غیر این صورت ورثه مجبور به پرداخت آنها نمی‌باشند. اموال و دارایی که از متوفی به جای مانده است میان طلبکاران تقسیم می‌گردد و ورثه ملزم نیستند که جز ترکه مبلغی را به بستانکاران بدهند و اگر ترکه برای اداء تمامی دیون کافی نباشد، ترکه مابین بستانکاران به نسبت طلب آنها تقسیم می‌گردد. با تمام این اوصاف اگر ورثه بخواهند از اموالی که دارند مهریه را پرداخت کنند هیچ‌گونه ممانعتی وجود ندارد. همانطور که در ماده ۲۲۶ قانون عنوان شده است: ورثه می‌توانند دیون را از ترکه یا از مال خود ادا نمایند.
مهریه زن بعد از مرگ شوهر؛ چه در عقد دائم باشد چه در عقد موقت، قابلیت مطالبه نمودن را دارد و تنها تفاوت آنها در این است که اگر عقدی موقت به رسمیت نرسیده باشد، امکان مطالبه آن از طریق اجرای ثبت وجود ندارد.
در خصوص دریافت مهریه میان زن اول و یا زن دوم تفاوتی وجود ندارد و مهریه زن دوم در هر شرایطی قابل مطالبه می باشد مگر آنکه ازدواج آنها دائمی نبوده باشد. با آنکه زن و مرد در عقد موقت از يکديگر ارثی دریافت نمی‌کنند ولی مهریه از سهم الارث متفاوت می‌باشد.
هنگامی که شخصی فوت می‌کند می‌بایست تمامی دیون و بدهی های مالی ایشان پرداخت گردد و سپس اگر چیزی باقی ماند میان ورثه تقسیم می‌گردد. و اگر زنی بعد از فوت همسر خویش درخواست مطالبه مهریه را داشته باشد می‌تواند به شرح ذیل عمل نماید:
اجرای ثبت؛ از ابتدایی ترین قدم جهت دریافت مهریه، اقدام از طریق اجرای ثبت می باشد. کلیه اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت شده مستقلا و بدون مراجعه به محاکم لازم الاجرا می‌باشند و این مسئله در ماده ۹۳ قانون ثبت املاک و اسناد قید شده است.
از آنجایی که سند ازدواج نیز نوعی سند رسمی محسوب می شود و در سند ازدواج است که میزان مهریه مشخص شده، زوجه می‌تواند با مراجعه به دوایر ثبت اسناد مهریه خود را مطالبه کند و سپس از طریق مراجعه فوق، به سایر وراث زوج طی ابلاغیه ای اعلام می‌شود تا مهریه زن پرداخت شود. هزینه درخواست مهریه از اجرای ثبت با یک بیستم مبلغ مهریه برابری می‌کند.
زوجه به دفترخانه محلی که در آن عقد کرده و ازدواجش به ثبت رسیده است، مراجعه می‌کند و سر دفتر اجرائیه پرداخت مهریه را صادر می‌نماید. سپس به وسیله پست سفارشی ابلاغ به دست ورثه ارسال می‌گردد و اگر در مدت ده روز از تاریخ دریافت ابلاغ، مهریه را پرداخت نکنند، ترکه مهر و موم و سپس توقیف می‌گردد. اگر اموالی برای توقیف موجود نباشد، زن می‌تواند بعد از دریافت گواهی از اداره ثبت، از طریق دادگاه اقدام نماید.
دادگاه؛ یکی دیگر از شیوه هایی که زن می‌تواند به منظور وصول مهریه اقدام کند، دادگاه می‌باشد. اگر زوجه از طریق اجرای ثبت نتوانست مهریه را دریافت کند، می‌تواند دریافت مهریه خویش را از دادگاه خانواده به طرفیت ورثه متوفی تقدیم نماید.
در دادگاه هزینه دادرسی مهریه، با مبلغ سه و نیم برابر مبلغ مهریه برابری می‌کند.
حقیقت گستر بهترین موسسه حقوقی در شرق تهران می‌باشد که با در اختیار داشتن دپارتمان حقوقی، خانواده، ارثی، ملکی، کیفری و… می‌تواند بهترین انتخاب افراد در هر زمینه و دعاوی باشد. همچنین در واحد ارثی موسسه حقوقی حقیقت گستر، بهترین وکیل تهرانپارس و برترین مشاوران حقوقی ارثی فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *