وکلای حقوقی هر کدام در زمینه‌های مختلف تخصص و مهارت دارند و با تجربه‌ خود می‌توانند روند پرونده را تسریع کرده و به بهترین نتیجه ممکن برسانند. حق‌الوکاله وکلای حقوقی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام اخذ وکیل به آن توجه کرد؛ چراکه هر حوزه حقوقی هزینه متفاوتی دارد. در این مقاله به صورت کامل به هزینه وکیل در تهران پرداخته شده است.

 

چگونگی محاسبه تعرفه حق‌ الوکاله

حق وکالت یا تعرفه حق الوکاله، هزینه‌‌ ای است که وکیل از موکل خود بابت ارائه خدمات حقوقی در پرونده‌‌ها دریافت می‌‌کند. این هزینه ممکن است باتوجه به زمان صرف شده، پیچیدگی پرونده، موقعیت جغرافیایی دفتر وکالت، شهرت و تجربه وکیل متفاوت باشد. تعرفه وکالت به صورت ثابت یا درصدی و در برخی موارد نیز به صورت مخصوصتعیین می‌‌شود. به عنوان نمونه در پرونده‌‌های ملکی، وکیل ممکن است با موکل توافق کند که در صورتی که پرونده با موفقیت به پایان رسد و پیروز شود، درصدی از ارزش زمین یا ملک مورد اختلاف را به عنوان حق الوکاله دریافت کند. این روش به وکیل انگیزه می‌‌دهد که بهترین نتیجه را برای موکل خود به دست آورد؛ چراکه موفقیت در پرونده، بهره‌‌برداری بیشتری را برای وکیل به ارمغان می‌‌آورد.

میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1402 در دعاوی مالی بدین گونه است که اگر حکم دادگاه بدوی در مورد بهای خواسته، همان مال یا منفعتی که در مورد آن نزاع و اختلاف نظر وجود دارد، قطعی باشد، 10 درصد بهای خواسته شده به وکیل میرسد؛ ولی اگر حکم دادگاه بدوی قطعی نباشد، حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هشت درصد بهای خواسته شده، نسبت به مازاد بر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال هفت درصد بهای خواسته شده، نسبت به مازاد بر مبلغ ۲ میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال پنج درصد بهای خواسته شده، نسبت به مازاد بر مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال چهار درصد بهای خواسته شده و از مبلغ ۳۰ میلیارد ریال به بالا سه درصد بهای خواسته است. لازم به ذکر است که ۶۰  درصد حق الوکالهها در مرحله نخست و ۴۰ درصد آن در مرحله تجدیدنظر باید پرداخت شود.

تعرفه وکالت در در امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیر مالی در سال ۱۴۰۲ برای تمام دعاوی خانوادگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت و همچنین امور حسبی حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال و برای دعاوی که خواسته آن‌ها مالی نبوده یا تعیین بهای خواسته به موجب قانون لازم نیست، حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال است‌.

نرخ حق‌الوکاله سال ۱۴۰۲ در امور کیفری و جرایم داخلی که در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری 1، نظامی 1 و دادگاه انقلاب است، به شرح زیر است:

1- جرایم مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا حبس تعزیری درجه ۱، حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر دو میلیارد ریال.

۲- جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه 2 و 3، حداقل 30 میلیون ریال و حداکثر یک میلیارد ریال.

۳- دیگر جرایم حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال.

جرایم داخلی در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری 2، نظامی 2 و اطفال و نوجوانان نیز به شرح زیر است:

۱- جرایم مستوجب مجازات‌های حدود، دیات، تعزیر درجه 4 و 5، حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال.

۲- جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه 6، حداقل پنج میلیون ریال و حداکثر 300 میلیون ریال.

۳- دیگر جرایم حداقل دو میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال.

همچنین اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا حداقل یک میلیون ریال و حداکثر 150 میلیون ریال؛ فرجام‌خواهی کیفری، تقاضای اعاده دادرسی و تقاضای اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری حداقل دو میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال؛ دعاوی که تنها وکلای تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند آن‌ها را قبول وکالت کنند، حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال؛فرآیند تحقیق در دادسرا اعم از دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی و سایر دادسراها ۵۰ درصد کل حق الوکاله؛ فرآیند تحقیق در دادگاه بدوی ۳۰ درصد کل حق الوکاله و فرآیند تحقیق در دادگاه تجدیدنظر ۲۰ درصد کل حق الوکاله خواهد بود.

مبالغ پرداختی از سوی وکیل

به طور کلی ملاک اصلی در محاسبه حق الوکاله، توافق وکیل و موکل است. به عبارتی مبلغ حق الوکاله در وکالتنامه با توافق طرفین مشخص می‌شود، اما اگر طرفین در تعیین حق الوکاله به توافق نرسند و اختلافی بین آنان ایجاد شود، این رقم بر اساس تعرفه رسمی وکلا مشخص خواهد شد. طبق ماده 103 قانون مالیات‌های مستقیم وکلا، در هر پرونده پنج درصد از حق الوکاله به‌عنوان تمبر مالیاتی محاسبه و در همان ابتدای کار از وکیل دریافت می‌شود. علاوه بر آن مبالغ دیگری نیز تحت عنوان سهم صندوق حمایت وکلا، کارگشایان دادگستری و سهم کانون وکلای دادگستری از وکیل دریافت خواهدشد. نیمی از این پنج درصد به عنوان سهم صندوق حمایت وکلا و یک چهارم آن سهم کانون وکلا است که در همان ابتدای کار محاسبه و دریافت می‌شود. همچنین مالیات مقطوع سالانه وکلا، 20 برابر میزان تمبر ابطال شده تمامی پرونده‌های یک ساله وکیل است.

هزینه انتقال وکیل به تهران

هزینه انتقال وکیل به تهران 

ابتدا درخواست‌کننده انتقال باید تقاضای خود را منضم به دلایل و مستندات مربوطه به کمیسیون استانی حوزه انتقالی مبدا ارسال کند. هزینه‌های انتقال وکیل بسته به شرایط، متفاوت است.

به عنوان نمونه، هزینه انتقال به مقصد حوزه انتقالی شهر تهران ۱۵ تا ۲۰ برابر هزینه قانونی سالانه جهت تمدید پروانه در همان سال است. هزینه وکیل در تهران و هزینه انتقال به مقصد حوزه انتقالی سایر شهرها نیز سه تا ۱۰ برابر هزینه قانونی تمدید سالانه پروانه در همان سال است. در نهایت، هزینه انتقال به مقصد حوزه انتقالی شهرستان‌های استان تهران و مراکز استان‌ها ۱۰ تا ۱۵ برابر هزینه قانونی تمدید سالانه پروانه در همان سال محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر انتقال از مبدا مرکز استان به حوزه شهرستان‌های همان استان و همچنین انتقال از مبدا شهر تهران به هر حوزه مقصد غیر از مراکز استان‌ها رایگان است. انتقال به بخش یا شهرستان محروم نیز رایگان است.

 

دستمزد وکلا در پرونده حقوقی چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی ملاک اصلی در محاسبه حق الوکاله وکلا و هزینه بهترین وکیل تهران، توافق وکیل و موکل است. به عبارتی مبلغ حق الوکاله در وکالتنامه با توافق طرفین مشخص می شود اما اگر در تعیین حق الوکاله به توافق نرسند و اختلافی ایجاد شود، بر اساس تعرفه وکلا که در ابتدا توضیح داده شدحق الوکاله را مشخص می کنند.

درباره چگونگی دریافت و محاسبه حق الوکاله از موکل به طور معمول بین وکلا، پس از تعیین مبلغ و توافق بر سر مبلغ حق الوکاله، یک دوم را ابتدای کار و یک دوم دیگر را پس از صدور رای قطعی دریافت می‌کنند.به عبارتی ۵۰ درصد مبلغ توافق شده ابتدا و ۵۰ درصد انتهای کارپرداخت خواهد شد. البته برخی وکلا در بعضی از پرونده‌ها حق الوکاله را ۳ قسمت می‌کنند به طوریکه یک سوم ابتدای کار، یک سوم در حین انجام کار و مابقی را پس از رای قطعی پرداخت می‌کنند.

 

چگونگی اخذ وکیل در تهران

موسسه هوشمند “حقیقت گستر پارسیان” دارای کادری مجرب از وکلای کارآزموده و پایه یک دادگستری با سال‌ها سابقه‌ درخشان در قبول و انجام کلیه دعاوی حقوقی و کیفری است. این موسسه آماده‌ ارائه‌ انواع خدمات حقوقی به مراجعین است. برای ارتباط با موسسه حقیقت گستر پارسیان می‌توان با شماره تلفن 02191300023 تماس گرفت یا به نشانی اینترنتی www.haghgostar.com مراجعه کرد. این موسسه برای تنظیم اوراق قضایی و قبول دعاوی حقوقی و کیفری، به متقاضیان خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین نیز ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره حضوری نیز می‌توان به نشانی تهران، فلکه دوم تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی، پلاک۵۳، ساختمان آمیتیس، طبقه پنجم، واحد ۱۸ مراجعه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *