روز به روز ارزش سرمایه مردم کاسته می‌شود که این امر موجب نگرانی عده بسیاری از افراد شده است. به دنبال همین روند مردم، تصمیماتی راجع به خرید زمین یا ویلا در شمال کشور می‌گیرند تا بتوانند در آنجا سرمایه گذاری کنند، ولی به سراغ املاکی می‌روند که قیمت پایین تری داشته باشد. به همین منظور ممکن است اقدام به خرید ملکی کنند که فاقد سند می‌باشد.
خرید املاک بدون سند در اکثر مواقع فاقد اعتبار می‌باشند و همین موضوع ممکن است، مشکلات زیادی را در آینده به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از خطرات و مشکلات آینده، نیازمندِ بالابردن سطح اطلاعات ثبتی و حقوقیِ خود می‌باشیم.
علاوه بر این‌ها، زمانی که هنگام خرید ملک یا ویلایی به دفاتر مشاورین املاک مراجعه می‌شود، اقداماتی برای تنظیم مبایعه نامه انجام می‌دهند که برای آسودگی خاطر و خودداری از ضرر و زیان، باید به دفاتر ثبتی مراجعه کرد و استعلامات ثبتی مربوطه را انجام داد. چراکه تنها راه، برای کسب اطمينان جهت صحت ملک، دفاتر ثبتی می‌باشند.

موسسه-حقیقت-گستر

تصورات راجع به ویلای بدون سند:
ذهنیتی که مردم از ویلا و یا ملک بدون سند دارند، این است که ملک، زمین و یا ویلایی وجود دارد ولی هیچ گونه سند و کاغذی برای اخذ قرارداد وجود ندارد. این تصور کاملا اشتباه و سطحی است. منظور از ویلای بدون سند، ملکی است که اسناد مربوطه‌ی آن، فاقد اعتبار قانونی می‌باشد.

پیش فروش ملک یا ویلا بدون دریافت سند تفکیکی:
بدون شک، یکی از شایع ترین کلاهبرداری ها در خصوص جرایم ملکی، پیش فروش آپارتمان یا ویلایی است که، بدون دریافت سند تفکیکی وارد معامله شده است! البته باید این نکته را هم توجه کرد که قانون، قوانين زیادی برای جلوگیری از کلاهبرداری های ملکی تنظیم کرده است ولی احتياط خریدار هم از واجبات می‌باشد. خریدار باید از شخصی که ملک را می‌خرد، مطمئن باشد! اگر چه پیش خرید و پیش فروش ملک و یا ویلا، تنها از راه سند رسمی امکان پذیر است ولی به دلیل افرایش کلاهبرداری ها مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و گرفتن استعلامات لازمه، ضرری ندارد. در صورتی که خریدار از صحت ملک مطلع شد، جلسه ای با مشاورین املاک ترتیب می‌دهد و طی جلسه، طرفین قرارداد، معامله مربوطه را تنظیم می‌کنند و سپس خریدار به دفترخانه مراجعه می‌کند.

تقسیم بندی موجود برای اسناد ویلای :
از تقسیم بندی های موجود برای اسناد ویلایی، سند رسمی و عادی می‌باشند که در رفتار و برخورد های حقوقی و قضایی با هم تفاوت دارند.

معنای لغوی سند با استناد به ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی:
ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی، سند را این‌گونه تعریف می‌کند؛ هرآنچه که در مقام دفاع، قابل استناد باشد، یعنی این سند است که مطلبی را ثابت می‌کند و برای اثبات یک ادعا می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

معنی سند رسمی از دیدگاه قانون ۱۲۸۷ قانون مدنی:
واژه رسمی را با کلمه سند، در یک راستا قرار داده اند و تعریفی کلی از سند رسمی را ارائه دادند. به اسنادی رسمی می‌گویند که؛ توسط ادارات و مأمورين رسمی کشور، به ثبت رسیده باشد. همچنین در ماده ۱۲۸۹ قانون مدنی آمده است که؛ هر سندی که جزو اسناد رسمی تلقی نشود، سندی عادی محسوب می‌شود.

مهم ترین تفاوت میان سند عادی و سند رسمی:
یکی از مهم ترین و حائز اهمیت ترین دلیلی که اسناد رسمی و عادی را از هم جدا می‌کند، قابل استماع بودن است.
در اسناد عادی، تمام شکایات قابل استماع اند درصورتی که همچین چیزی در اسناد رسمی دیده نمی‌شود جز در حالتی که سند، حکم جعل داشته باشد.
شخصی که حکم جعل سند داشته باشد نمی‌تواند به اسناد رسمی شکایت کند، مگر فردی، مدعی شود این سند رسمی جعلی است و از اعتبار لازم برخوردار نیست که در این صورت به دادگاه جهت داوری فرستاده می‌شود.

در موسسه حقیقت گستر مشاورین و کلای حقوقی ما تجربه های بسیاری در زمینه املاک و مشکلات ملکی دارند، با مراجعه به موسسه ما، می‌توانید با آسودگی خیال، پرونده خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *