وکیل قاضی بازنشسته کیست؟

وکیل قاضی بازنشسته؛ به دلیل اینکه در دوران قضاوت خود پرونده های گوناگون را دیده است و به موضوعات بسیاری آگاهی و اشراف دارد، نسبت به سایر وکلا احتمال موفقیت بالاتری در حل پرونده هایش دارد و می‌تواند به گونه ای عمل کند که به نفع موکلش تمام شود.

موسسه-حقیقت-گستر

دریافت پروانه وکالت قضات بازنشسته:

بنابر آمار، سالانه حدود ۳۶۰۰ نفر از قضات خود را بازخرید می‌کنند و به دنبال پروانه وکالت می‌روند. چرا که طبق ماده ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، قضات بازنشسته بدون آزمون می‌توانند درخواست پروانه وکالت کنند.
کانون وکلای دادگستری نمی‌تواند مانع از درخواست آنها برای دریافت پروانه وکالت شود؛ چون اگر بخواهند مانعی ایجاد کنند، قضات بازنشسته می‌توانند با شکایت به دادگاه عالی انتظامی قضات، پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

ماده ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا:

بر طبق این ماده، عده ای از افراد اجازه دارند بدون آزمون، پرونده وکالت دریافت کنند که در وارد زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:
۱. کسانی که به مدت ۱۰الی۱۵ سال متناوب در قوه قضاییه کار کرده باشند و سابقه‌ی کار ۵ ساله در دادگاه را داشته باشند.
( در صورتی که طرف دادگاه عالی انتظامی قضات، سلب صلاحیت نشده باشند.)

۲. افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی می‌باشند و سابقه ۵ سال کار در خدمات قضایی را دارند و از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات، سلب صلاحیت نشده باشند.

۳. نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مدرک کارشناسی دارند و یا تحصیلات عالیه از حوزه علمیه قم را دارا هستند و همچنین سابقه ۵ سال کار در محاکم قضایی را داشته باشند می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند.

۴. کسانی که مدرک کارشناسی حقوق و یا تحصیلات حوزوی در قم را داشته باشند و به مدت ۵ سال متوالی یا ۱۰ سال متناوب در دستگاه های دولتی کار کرده باشند.

علل تغییر شغل از قضاوت به وکالت:

۱. عدم امنیت جانی: در بسیاری از موارد ممکن است قاضی به دلیل رأي که صادر کرده است، مشکلات امنیتی برایش به وجود بیاید و این مسئله به بر روی سلامت روان و جسمی خانواده اش هم اثر می‌گذارد.

۲. نارضايتي از لحاظ مالی: به طور کلی در بحث منبع مالی، قضات، آن طور که باید تامین نمی‌شوند. و بیشتر جنبه های معنوی و موقعیت های اجتماعی آن ها مطرح می‌گردد.

ترجیح مردم، برای برگزیدن وکیل قاضی بازنشسته برای پرونده هایشان چیست؟

این تصور در اذهان عمومی وجود دارد که سپردن پرونده به وکیل قاضی بازنشسته به دلیل تجربه بالا و نفوذش، روند پرونده را سرعت و بهبود می‌بخشد. البته تا حدی این تصور درست می‌باشد؛ چون شخصی که قبلا قاضی بوده و الان بازنشسته شده است، سابقه کاری بالایی در قوه قضاییه داشته و به قوانین اشراف بیشتری دارد. خصوصا در پرونده های مربوط به دیوان عالی کشور، یک وکیل قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور، قطعا نقش مهمی در سرنوشت پرونده موکل دارد.

ولی در خصوص انتخاب وکیل دادگستری و وکیل قاضی بازنشسته، باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که گاها برخی از وکلا به دلیل تجربه و سابقه علمی بی نظیری که در پیشبرد روند پرونده های حقوقی و کیفری دارند، می‌توانند همانند یک وکیل قاضی بازنشسته و گاها بهتر، پرونده را حل کنند و پیش ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *