ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷

دریافت سند مالکیت

ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷
 ثبت نام سند از طریق ماده 147 قانون ثبت ، از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت انجام می شود .  انجام مراحل ثبت سند در این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و می توان هزینه های مربوط به ثبت سند را از طریق همین سامانه پرداخت کرده و سپس مدارک مورد نیاز را جهت ثبت سند به اداره ثبت ارسال کرد .

موسسه-حقیقت-گستر


دریافت سند رسمی برای اراضی و املاک و اثبات مالکیت آنها موضوعی است که آثار و پیامدهای حقوقی مهمی به دنبال دارد و به همین خاطر ، در طول سال های گذشته قوانینی در راستای تدوین سازوکارهای اجرای ثبت املاک در کشور به تصویب می رسید که به عنوان نمونه می توان به قانون ثبت اسناد در سال 1290 اشاره نمود که با توجه به قدیمی بودن قانون مذکور ، در طول سالیان اخیر این قانون دستخوش تغییرات فراوانی شد .
در ماده 147 قانون ثبت اسناد و املاک کشور به همراه 7 بند الحاق شده به آن در خصوص ثبت نام سند مقرراتی را وضع کرده است و به موجب این قانون ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت نیز راه اندازی شده است که با پرداخت هزینه های مربوط و طی مراحل قانونی ، می توان برای برخی از املاک سند رسمی گرفت . به همین دلیل قصد داریم آن را بررسی کنیم.
 
ماده 147 قانون ثبت چیست
پس  از انقلاب اسلامی ، بسیاری از متصرفین اراضی که عمدتا قشر محروم  بودند ، سند رسمی مربوط به املاک تحت مالکیت خود را نداشتند ، نمی توانستند از بسیاری از خدمات دولتی همچون انشعاب آب و برق و گاز استفاده کنند .
همین مطلب باعث شد که ماده 147 و 148 قانون ثبت به تصویب برسد تا بر اساس آن ، افراد بتوانند تحت شرایطی سند مالکیت بگیرند و املاک خود را به صورت رسمی ثبت کنند . البته ماده 147 قانون ثبت ، مختص ساختمان هایی بود که تا قبل از سال 70 احداث شده باشند . ماده 147 قانون ثبت چند بار تمدید شد و بندهایی نیز به آن افزوده شد ؛ اما در نهایت با پایان یافتن مهلت اجرای ماده 147 قانون ثبت ، مقنن این بار قانون جدیدی تحت عنوان ” قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی ” را به تصویب رسانید .
بر اساس ماده 147 ، برای تعیین وضع ثبتی اعیان املاکی که اشخاص تا تاریخ 1/1/1370 بر روی زمین ‌هایی ایجاد نموده ‌اند که به واسطه موانع قانونی تنظیم سند رسمی برای آن‌ها میسور نبوده است ، همچنین تعیین وضع ثبتی اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغات اعم از شهری و غیر شهری و اراضی خارج از محدوده شهر و حریم آن مورد بهره ‌برداری متصرفین است و اشخاص تا تاریخ فوق خریداری نموده‌اند و به واسطه موانع قانونی ، تنظیم سند یا صدور سند مالکیت برای آن‌ها میسر نبوده است ” ، به شرح مذکور در بندهای 7 گانه این ماده تعیین تکلیف شده است .
اما قانون اخیر یعنی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌ های فاقد سند رسمی ، مقید به مهلت خاصی نیست و ناظر بر کلیه ساختمان های احداثی در گذشته ، حال یا آینده می باشد.
بر اساس ماده 1 این قانون :
به منظور صدور اسناد مالکیت ساختمان های احداث شده بر روی اراضی با سابقه ثبتی که منشا تصرفات متصرفان نیز قانونی است و همچنین صدور سند ملکی برای اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغاتی که شرایط فوق را دارند ؛ لکن به علت وجود شرایطی همچون فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه او ، عدم دسترسی به مالک یا مفقودالاثر بودن مالک ، صدور سند مالکیت برای آنها میسور نمی باشد ، هیات حل اختلاف ثبتی تشکیل می شود .
در حال حاضر ، برای اجرایی کردن ماده ۱۴۷ قانون ثبت و همچنین قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان ‌های فاقد سند رسمی مصوب سال 1390 ، سامانه ای ایجاد شده است که متقاضیان با مراجعه به آن سامانه به آدرس sabtemelk.ir می توانند برای املاک خود درخواست سند نمایند.
معرفی سامانه ثبت نام سند از طریق ماده 147
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه های متعددی را در زمینه امور ثبتی راه اندازی کرده است که از جمله آنها می توان به سامانه همیار سند و همچنین سامانه دریافت کد یکتای ملک اشاره نمود . در این میان ، سامانه ای تحت عنوان ” سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت  در راستای اجرایی نمودن قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان ‌های فاقد سند رسمی و یا املاک مشمول ماده 147 قانون ثبت راه اندازی شده است .
در سامانه ، افراد می توانند برای دریافت سند رسمی املاک مشمول قانون تقاضا دهند و پس از ارسال مدارک لازم ، سند رسمی مالکیت خود را دریافت نمایند . همچنین پس از ارسال درخواست سند رسمی مالکیت ، می توانند به مراجعه به همین سامانه پیگیری های لازم را انجام دهند . البته کلیه مالکان املاک اعم از کسانی که سند رسمی دارند یا خیر ، موظفند اقدام به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان نمایند .
باید گفت که این سامانه صرفا برای ثبت املاکی است که مشخصات زیر را داشته باشند :
– اراضي كشاورزی ، باغات و ساختمان هايی كه دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و متقاضی همه يا قسمتی از آن را به صورت عادی خريداری نموده و به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک رسمی و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت نشده است .
– املاكی كه دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی در ملک مشاع است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دليل عدم دسترسی به ساير مالكين و یا فوت مالکین و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت شش دانگ نشده است .
– املاكي كه عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعيانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالكيت اعيانی نشده است .
همچنین اراضی و املاکی که از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت نمی توان اقدام به ثبت آنها نمود شامل موارد زیر است :
اراضي ملی ، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی ؛
– اراضی و املاكی كه فاقد سابقه ثبت هستند ؛
– املاک فاقد بنا اعم از اينكه محصور يا غير محصور باشد ؛
– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن در قيد حيات است و امكان دسترسی به وی جهت تنظيم سند رسمی وجود دارد ؛
– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک ، به ورثه دسترسی دارد و امكان انتقال رسمنی آن از طريق دفتر اسناد رسمی وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *