بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وکیل بین الملل به حقوقدانی گفته می‌شود که که اجازه وکالت در چند کشور را دارد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. چراکه هیچ فردی نمیتواند شرایط کانون وکلای تمام کشورها را دارا باشد و پروانه وکالت تمامی کشورها را کسب کند.
وکیل بین المللی قادر است که تخصص های گوناگون را هم زمان پیگیری کند. مانند؛ امور تجاری بین المللی، تنظیم قرارداد های بین المللی، اخذ تابعیت ایران و سایر کشورها و اقدام جهت دریافت اقامت.

وکیل بین‌المللی را این‌گونه تعریف می‌کنند؛  وکیل اتباع یا وکیل بین‌الملل، حقوقدانی متخصص است که قادر به کنترل اختلافات بین المللی و حل و فصل کردن آنها می‌باشد. از مسئولیت‌های وکیل اتباع و وکیل بین المللی می‌توان به تنظیم و تهیه متون حقوقیِ بین المللی اشاره کرد.
ارائه خدمات حقوقی بین المللی الزامی می‌باشد، چرا که بسیاری از ایرانیان به دلایل مختلف نظیر پناهندگی، مهاجرت، اقامت موقت و علل های گوناگون دیگر، در خارج از ایران ساکن هستند که به خدمات حقوقی و پيگيري امور در مراجع قضایی و اداری نیاز دارند.

وکیل بین المللی یا وکیل اتباع، در چه حوزه هایی فعالیت دارد؟
مسئولیت ارائه مشاوره حقوقی در حوزه قوانین شرکت ها و امور قراردادی به شرکت ها و موسسات، معمولا بر عهده وکیل بین‌المللی یا مشاور بین المللی می‌باشد. افرادی که قصد دارند در موارد بسیاری نظیر ایجاد روابط و عقد قراردادهای تجاری، اقتصادی و صنعتی به پیشرفت روابط خود بپردازند، باید از فردی متخصص راهنمایی های لازم را دریافت کنند. وکیل امور بین المللی با استفاده از علوم حقوقی بین المللی و آگاهی از جو منطقی مبنی بر قرارداد از منافع موکل خود دفاع می‌کند.
یکی از مشکلات عمده مردم در خصوص تجارت های بین المللی، نداشتن مهارت لازم برای عقد قرارداد با دیگر کشورها می‌باشد که در زمان انجام مذاکرات، برای عقد قرارداد، وکیل بین المللی با تسلط در زمینه تخصصی خود، از پایمال شدن حقوق و منافع موکل خود جلوگیری میکند و از انعطاف و یا سختگیری های بیش از اندازه و غیر حرفه ای خودداری می‌نماید.
به طور کلی در امور مهاجرتی، امور اقامتی، اخذ ویزا، راهنمایی جهت کسب امکانات و خدمات یک کشور نیازمند مشاوره با شخصی است که تخصص و اطلاعات کافي در این زمینه داشته باشد، پس بهترین انتخاب وکیل اتباع متخصص و یا وکیل بین المللی متخصص می‌باشد.
برای فهم عمیق تر وظایف وکیل اتباع در این مقاله با ذکر یک مثال به آن می‌پردازیم:
برخی از اتباع کشور افغانستان به دلایل مختلف اقتصادی، کاری و شرایط اجتماعی وارد ایران می‌شوند و در ایران اقامت دارند برای انجام امور اداری و یا حقوقی خود به وکیل اتباع احتیاج پیدا می‌کنند و اصطلاحا جویای وکیل اتباع افغانستانی هستند. و این مورد تنها یکی از مثال ها و مصداق های وکیل بین‌الملل می‌باشد.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *