الزام به تنظیم سند ملک

در امور ملکی یکی از پر تکرار ترین سوالات از وکیل ملکی《 الزام به تنظیم سند ملک 》می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم در این‌باره توضیحاتی را ارائه دهیم.

همچنین جهت ارتباط با وکیل ملکی کافیست باموسسه حقیقت گستر تماس بگیرید.

موسسه-حقیقت-گستر


انتقال مالکیت ملک می‌تواند به صورت رخ دهد؛
۱. سند رسمی: هر آنچه که راجع به سند رسمی می‌بایست بدانیم، در ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی عنوان شده است. به موجب ماده مذکور تمامی اسنادی که در اداره ثبت اسناد یا در دفاتر رسمی اسناد رسمی و یا در مقابل مامورین رسمی به ثبت رسیده باشند را سند رسمی می‌نامند.( منظور از مامورین رسمی؛ اشخاصی هستند که صلاحیت آن ها مطابق بر مقررات قانونی تنظیم گشته است.)
۲. سند عادی: ماده ۱۲۸۸ قانون مدنی در ادامه توضيحات سند عادی را اینگونه بیان کرده است؛ هر سندی که جزو اسناد رسمی دسته بندی نشوند را سند عادی می‌نامند.
همانطور که انتظار می‌رود، در ایران اسناد رسمی از اعتبار بالاتری به نسبت اسناد عادی دارند و نمی‌توان آنها را انکار کرد و یا در خصوص اسناد رسمی ترید داشت و اگر بنا بر خارج کردن سند از اعتبار و اثبات جعلی بودن آن باشد، سند رسمی از ماده ۱۲۷۸ قانون مدنی خارج می‌شود و واجد ویژگی های فوق می‌باشد.
یکی دیگر از ویژگی های سند رسمی که آن را از سند عادی در خصوص مالکیت ملک برتری می‌بخشد در ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد عنوان شده است. به موجب این ماده، زمانی که برای یک ملک سند رسمی ثبت گردد، دولت تنها کسی را مالک می‌داند که عنوان مالک در سند رسمی قید شده باشد یا به موجب سند رسمی مالکیت ملک از مالک رسمی منتقل شده باشد. در اموال منقول حتما وجود سند رسمی برای اثبات مالکیت یک امری ضروری می‌باشد.
با آنکه برتری سند رسمی نسبت به سند عادی الخصوص در امور انتقال مالکیت اموال، با سند رسمی انجام نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد و بنا به شرایط، طی یک سند عادی مالکیت ملک را واگذار می‌کند و در مقابلش بهای آن پرداخته می‌شود. بنابراین هر مالکی به سند رسمی نیاز دارد تا بتواند مالکیت خویش را در خصوص ملک اثبات کند.
موسسه حقیقت گستر با در اختیار داشتن بهترین وکیل ملکی می‌تواند شما را در اثبات سند رسمی خویش یاری رساند.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *