پرونده‌های مربوط به ارث، یکی از موضوعاتی است که حجم بسیاری از پرونده‌های دادگستری را به خود اختصاص داده است. در ایران وکلا معمولا به صورت تخصصی تنها به اموری خاص رسیدگی نمی‌کنند و بعضا به انتخاب خودشان در حوزه‌ای خاص مانند خانواده، ملک، ارث تبحر دارند. وکیل ارث نیز در واقع فردی است که تسلط کافی بر قوانین حوزه کیفری حقوقی و ارثی دارد. دعاوی ارث شامل دعوی تقسیم ترکه، تحریر ترکه، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، تنفیذ وصیت نامه و مواردی از این دست است. در این مقاله به صورت کامل به هزینه وکیل انحصار وراثت و موارد مربوط به این موضوع به صورت کامل پرداخته ایم.

حوزه تخصصی وکیل ارث

سه بخش موروث متوفی، ارث و ماترک، عمده‌ترین اختلافات ارثی است. اشخاص به طور عمده به دو صورت میتوانند از ارث بهرهمند شوند؛ ابتدا نسبت آنان با فرد متوفی مانند پدر و مادر، جد، اولاد و برادر و خواهر و دیگری سبب ارتباط با متوفی؛ مانند افرادی که به سبب اتفاقی با متوفی ارتباط فامیلی دارند؛ مانند عروس، داماد و امثال آن.

اشخاصی که به موجب نسبت خانوادگی از متوفی ارث میبرند شامل سه دسته میشوند؛ اول پدر، مادر، اولاد و اولادِ اولاد ؛ دوم اجداد برادر، خواهر و اولاد آنان و سوم عموهای متوفی، عمه‌های متوفی، دایی‌های متوفی، خاله‌های متوفی و اولاد آنان. مسئله اصلی این است که اگر به ترتیب از دسته اول، شخصی به عنوان وارث وجود داشته باشد، دیگر طبقات بعدی بررسی نمی‌شود، اما اگر از دسته اول شخصی پیدا نشود، طبقه دوم بررسی میشود و بازهم اگر فردی وجود نداشت، دسته سوم مورد بررسی قرار میگیرد و اگر فرد متوفی وارث نداشت، اموال او جزو بیت المال قرار می‌گیرد.

همچنین سهم‌الارث زن و شوهر بدین گونه است که اگر زوجه صاحب فرزند باشد، شوهرش از ماترک او ۴/۱ ارث می‌برد، اگر فرزندی نداشته باشد،۲/۱ از سهم الارث او و در صورتی که هیچ وارثی به‌جز شوهر نداشته باشد، تمامی اموال او به همسرش تعلق میگیرد. سهم الارث زن نیز در صورتی که فرزند داشته باشد، ۸/۱ و در صورتی که فرزندی نداشته باشد، ۴/۱ است. حال اگر شوهر به جز همسر خود وراث دیگری نداشته باشد، زن ۴/۱ ارث میبرد و مابقی آن بدون وارث معرفی می‌شود.

هزینه وکیل انحصار وراثت

به طور کلی بخشی از هزینه‌‌ پرداخت شده به وکیل انحصار وراثت، حق الوکاله برای انجام پرونده است. این حق الوکاله به تجریه وکیل، مدت زمان انجام کار، شفافیت پرونده، همکاری یا عدم همکاری وراث، در دسترس بودن مدارک و مشخص بودن اموال متوفی بستگی دارد. بخش دیگر دستمزد وکیل انحصار وراثت مربوط به هزینه‌های ثابتی است که برای انجام مراحل اداری پرونده برای دریافت گواهی انحصار وراثت لازم است. به عنوان نمونه، دریافت گواهی فوت متوفی، دریافت استشهادیه انحصار وراثت، ثبت دادخواست انحصار وراثت، نشر آگهی در روزنامه‌ای کثیرالانتشار، هزینه اداره مالیات، دارایی و امثال آن از مواردی است که به صورت همیشگی و ثابت برای هر پرونده باید پرداخت شود.

هزینه کارشناسی تقسیم ارث

کارشناس تقسیم ارث باید به موارد قانونی ارث و تقسیم آن واقف باشد. همچنین باید بهای اموال مورد نظر را مشخص کرده و قابل تقسیم بودن یا نبودن آنها را تعیین کند. کارشناس تقسیم ارث باید بهای اموال را به قیمت روز آنها در نظر بگیرد و در تقسیم، براساس موازین قانونی عمل کند. در دعوای تقسیم ترکه برای تعیین ارزش اموال و قابل تقسیم بودنشان نیاز به ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری است که در این باره پرداخت هزینه کارشناسی برعهده مدعی است. هزینهتقسیم ارث نیز بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است.

هزینه وکیل انحصار وراثت

مدارک لازم برای انحصار وراثت

شناسنامه و گواهی فوت متوفی: پس از فوت شخص، موضوع فوت از سوی اداره ثبت احوال پیگیری و ثبت میشود. پس از آن شناسنامه متوفی باطل و گواهی فوت او صادر می‌شود. برای انحصار وراثت، ارائه گواهی فوت و کپی برابر اصل آن لازم است.

استشهادیه محضری: یکی از مدارک لازم برای انحصار وراثت، ارائه استشهادیه محضری است که در آن نام تمامی وراث درج خواهد شد. همچنین دو شاهد که ورثه و متوفی را می‌شناسند، باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی، فرم را امضا کرده و در دفترخانه امضای آن‌ها گواهی شود.

رسید گواهی مالیات بر ارث: پس از آنکه شخصی فوت کرد، باید لیست اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول او توسط وراث به اداره دارایی ارائه و رسید آن اخذ شود و سپس به همراه درخواست گواهی انحصار وراثت، به دادگاه تحویل داده شود.

کپی برابر اصل شناسنامه وراث: کپی برابر اصل شناسنامه از مدارک لازم برای انحصار وراثت است. ورثه باید کپی برابر اصل شناسنامه خود را تهیه کرده و آن را به دادگاه تحویل دهند؛ چراکه این مدرک برای بررسی از طریق مدیر دفتر دادگاه ضروری است.

مراحل انجام انحصار وراثت

ارائه دادخواست: پس از تهیه مدارک لازم برای انحصار وراثت، باید شخص متقاضی دادخواستی را مبنی بر صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم کرده و با مدارک لازم به دادگاه تحویل دهد.

تشریفات دادرسی پس از ارائه دادخواست: پس از بررسی‌ اسناد و مدارک توسط دادگاه، متقاضی باید هزینه‌ آن را پرداخت کند و درخواست او در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی چاپ شود. پس از گذشت یک ماه از انتشار آگهی، در صورتی که شخصی به آن اعتراضی نداشت، بدون تشکیل جلسه رسیدگی یا دعوت از وراث، گواهی انحصار وراثت که در آن مشخصات، تعداد ورثه و سهم‌الارث هر کدام از ماترک درج شده، صادر می‌شود.

اخذ وکیل انحصار وراثت از “حقیقت گستر پارسیان”

موسسه هوشمند حقیقت گستر پارسیان دارای کادر مجرب از تیم وکلای کارآزموده و پایه یک دادگستری با سال‌ها سابقه‌ درخشان در قبول و انجام کلیه دعاوی حقوقی و کیفری است. این موسسه آماده‌ ارائه‌ انواع خدمات حقوقی به مراجعین خود است. برای ارتباط با موسسه حقیقت گستر پارسیان می‌توان با شماره تلفن 02191300023 تماس گرفت یا به نشانی اینترنتی https://www.haghgostar.com مراجعه کرد. این موسسه برای تنظیم اوراق قضایی و قبول دعاوی حقوقی و کیفری به متقاضیان خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره حضوری نیز باید به نشانی تهران، فلکه دوم تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی، پلاک۵۳، ساختمان آمیتیس، طبقه پنجم، واحد ۱۸ مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *