فرزندکشی در ایران با نگاهی بر پرونده رومینا و بابک خرمدین

فرزندکشی یا همان Filicide به معنای قتل عمد فرزند به دست والدین او است. پلیس آگاهی ایران از وقوع ۶۴ مورد فرزندکشی در 9 ماه اول سال ۱۳۸۷ خبر داد(بر گرفته از همشهری آنلاین_ شنبه ۱۴ دی ۱۳۷۸ – وقوع ۶۴ فقره فرزندکشی در ۹ ماهه امسال) و در یکی از آمارهای رسمی اعلام شده توسط مراجع ذیربط، قتل‌های خانوادگی در سال ۱۳۸۶ از ۴۱.۵ درصد در سال ، به ۵۱.۷ درصد رسیده است . ۱۵ درصد از قتل‌های خانوادگی درون خانه رخ داده است و مواردی از این قتل‌ها ریشه در مسائل خانوادگی دارد ، و اعضاء خانواده در پی بروز اختلافات کنترل خود را از دست می‌دهند و به یکدیگر آسیب می‌رسانند .

موسسه-حقیقت-گستر

وقوع جرم فرزندکشی در ایران  به خصوص توسط پدرانشان از دیرباز مورد توجه و بررسی بوده لکن به نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن فضای مجازی برای عموم و به تبع آن افزایش سرعت انتشار اخبار،  در  سال‌های اخیر این اصطلاح جنجال و حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.

یکی از معروف‌ترین حوادث اخیر در ایران در  ماجرای قتل رومینا بود که بسیار خبر ساز شده و راه‌اندازی کمپین‌های حمایتی از دختران را به دنبال داشت و اتفاق خیلی مهمی که رخ داد تصویب قانونی موسوم به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ بود .

ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی

عنوان دیگری که میتوان برای این مقاله در نظر گرفت تاریخچه تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ است.

به جرأت می‌توان جرم قتل را مهم‌ترین جرم در همة نظام‌های جزایی دنیا دانست. نوع واکنش در قبال این جرم از دیرباز سختگیرانه و انتقام‌جویانه بوده است. پس از طلوع دورة عمومی دادگستری، جهت جلوگیری از انتقام‌های بی‌رویه، اجرای حق انتقام از اولیای دم، سلب و به عنوان یک تکلیف برعهدة حکومت قرار گرفت. حکومتها نیز در ابراز در قبال این جرم به تأسی و تقلید از نظام ایدئولوژیک خود عمل نموده‌اند.

تا قبل از اعلام لغو مجازات اعدام در کنوانسیون‌های بین‌المللی، اغلب کشورها، مجازات اعدام را در جرایم مهمی مانند قتل عمدی اجرا می‌کردند؛ اما کشورهایی که نظام کیفری مبتنی بر شریعت دارند، همچنان پای‌بندی خود را به مقررات شرعی حفظ نموده‌اند. (علی‌اکبر ایزدی فرد، محمد نبی‌پور، معافیت مطلق یا نسبی پدر و جد پدری از کیفر قتل در فرزندکشی عمدی – بررسی موارد جواز قتل پدر و جد پدری در فرزندکشی عمدی – مطالعات حقوقی معاصر ، دوره ۲، شماره ۳، شماره پیاپی پاییز و زمستان ۱۳۹۰ ، ص ۳۲-۱)

جدای از بررسی درست یا غلط بودن مجازات قصاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *