به ملکی که به طور همزمان دو یا چند مالک داشته باشد ملک مشاعی می‌گویند. زمانی که شرکا با یکدیگر بخواهند شراکت خویش را تمام کنند، می‌بایست از طریق وکیل ملکی اقدام نمایند و سپس به دادگاه حقوقی مراجعه کنند. مراجعه به دادگاه با موضوعی تحت عنوان تقاضای دستور فروش ملک مشاعی مطرح می‌گردد.
در ملک مشاع میزان سهم الشرک هر یک از مالکین مشخص می‌باشد ولی محدوده سهم اشخاص در آن مشخص و معین نشده است.
نحوه اداره و تصرف ملک مشاعی دارای ویژگی های خاص می‌باشد که احکام و مقررات پیچیده خودش را دارد پس توصیه می‌شود قبل از شروع هر کاری حتما به وکیل دعاوی ملکی حقیقت گستر مراجعه کنید و پرونده خویش را با خیالی آسوده به حقیقت گستر بسپارید.

موسسه-حقیقت-گستر


مطابق ماده ۴ قانون فروش ملک مشاع؛ ملکی که قابل افراز نباشد با دستور مرجع ذی ربط و خواسته شرکا به فروش خواهد رسید. زمانی که ثابت شود ملک غیر افراز است متقاضی فروش، دستور فروش ملک مشاعی را صادر می‌کند. آن شریکی که تقاضای فروش را دارد، مدارک و گواهی نامه‌ای درخواست می‌کند و دستور فروش ملک مشاع را به دادگاه محترم اعلام می‌دارد و سپس دادگاه بعد از صدور حکم مربوطه فروش ملک مشاعی را به واحد اجرایی ارسال می‌کند و بر اساس قوانین اجرای احکام نسبت به مزایده و فروش ملک مشاع اقدام می‌نماید.
در مطالب فوق از افراز گفتیم، اکنون می‌خواهیم به آن بپردازیم. زمانی که شرکا قصد دارند ملک مشاعی را میان خودشان به شیوه افراز ملک تقسیم کنند، شراکت میان آنها تمام می‌شود و هر یک به شکل مجزا صاحب کلیه بخش زمین یا آپارتمان خود می‌شوند. حال اگر دادگاه تشخیص بدهد ملک مشاعی افراز نمی‌باشد، به فروش ساختمان حکم صادر می‌کند.

دعاوی فروش ملک مشاعی:
زمانی که هر یک از شرکا در ملک مشاعی، تقاضای دستور فروش ملک مشاعی را داشته باشند باید از طریق مراجع قانونی دعاوی فروش ملک مشاعی را مطرح نمایند. به عبارتی دیگر دعاوی فروش ملک مشاعی زمانی مطرح می‌شود که یک ملک میان دو یا چند نفر به یک قسم باشد ولی یکی از شرکا به هر دلیلی می‌خواهد سهم خود را بفروشد. زمانی که سایر شرکا با تصمیم وی مخالفت کنند، فرد متقاضی و خواهان فروش ملک، می‌تواند طرح دعوی فروش ملک مشاعی را علیه شریک خود اقامه کند.
ملک مشاع جدا از اینکه آپارتمان باشد یا زمین، قابل فروش و افراز می‌باشد و این به توافق و تصمیم باقی شرکا مربوط می‌شود. تمام شرکا در بخش مشاعی به یک اندازه سهیم هستند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارند. شما می‌توانید در خصوص دعاوی فروش ملک مشاعی خود، به موسسه حقیقت گستر مراجعه کنید و ضمن دریافت مشاوره از مشاورین ملکی و وکیل ملکی با تجربه حقیقت گستر بهترین راهنمايي را دریافت نمایید.
در موسسه حقوقی حقیقت گستر با مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری به بهترین شکل مدارک شما بررسی می‌شود و وکیل ملکی متخصص در امور ملکی شما را یاری می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *