یکی از دغدغه های مهم ملکی افراد همواره ملک مشاع و معامله آن بوده است. درواقع املاکی که چند مالک دارا می‌باشد و سهم هر مالک در آنها مشخص نیست، به آن ملک مشاع می‌گویند.در تعاریف آمده است که؛ اگر چند نفر با یکدیگر در یک ملک شریک باشند، به شیوه ای که بدون داشتن اجازه از يکديگر نتوانند تصرفاتی در ملک داشته باشند. در همچین شرایطی به آن ملک مشاع گفته می‌شود.

موسسه-حقیقت-گستر

به شکل کلی، مشاع و مفروز از تقسیم بندی مال می‌باشد. مال مشاعی مالی است که چند نفر به شکل همزمان در تمامی ملک حق مالکیت دارند مانند آن که چند نفر در یک زمین با یکدیگر شریک هستند.

مال مفروز به مالی گفته می‌شود که یک نفر صاحب و مالک تمامی زمین یا باغ باشد.

هنگامی که مال مشاعی به موجب قانون به شکل کاملا درستی میان شرکا تقسیم شده باشد، بعد از انتقال مال دیگر از حالت مشاعی خارج می‌گردد و تنها شرکا مالک بهخشی می‌شوند که به آنها رسیده است.
جرم انتقال مال غیر در یکی از مصادیق کلاهبرداری محسوب می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی مال دیگری را بدون داشتن اجازه به فرد دیگر منتقل کنند.
در شرایطی که مالی به خریدار انتقال یافته باشد، حتی اگر نداند شریک بیشتر از سهم خود به وی انتقال داده است و می‌تواند با مراجعه به وکیل کلاهبرداری از انتقال دهنده تحت عنوان جرم کلاهبرداری شکایت کیفری کند.

فروش ملک مشاع به خاطر وجود تعدد مالکین و اختلافاتی که میان آنها رخ می‌دهد گاها دشوار می‌باشد و حتی در مقایسه با ملکی که یک مالک دارد به طور معمول افت قیمت خواهد داشت. همچنین هیچ کدام از مالکان ملک مشاعی بدون اجازه سایر مالکین حق ندارند نسبت به سهم مالک دیگر اقداماتی در خصوص فروش و اجاره انجام دهند. بنابراین مالکین تلاش خواهند کرد تا این وضعیت را خاتمه دهند و ملک را از حالت مشاع خارج گردانند.

به منظور خاتمه بخشیدن به مالکیت مشاعی باید به نوع و ماهیت مال اهمیت داد چون در قوانین و مقررات با توجه به نوع مال و احکام مندرج در قانون، می‌بایست میان شرکا توافقی حاصل شود و با رضایت کامل ملک را میان خود تقسیم کنند.

هر یک از مالکان مشاع بدون کسب اجازه از سایر مالکین نسبت به سهم دیگری هیچگونه حقی ندارند بنابراین مالکین تلاش خواهند کرد تا به اوضاع خاتمه دهند و ملک را از حالت مشاعی خارج کنند.

شریک مشاعی اختیار دارد تا سهم مشاعی خود را به هر فرد دیگری بفروشد و در این باره هیچگونه منعی نخواهد داشت ولی بهتر است در ابتدای امر یک اظهارنامه به جهت فروش سهم خود به سایر شرکا اعلام کند. همانطور که در مطالب فوق عنوان شد برای فروش ملک مشاعی شرایطی نیاز است که فرد به صورت فردی نمی‌تواند آن را پیش ببرد بنابراین می‌بایست از وکیل ملکی متخصص در زمینه های ملکی استفاده کنند. در موسسه حقیقت گستر وکلای باتجربه در زمینه های مختلف در حال فعالیت می‌باشند و موسسه حقوقی حقیقت گستر در تلاش است تا از بهترین وکلای شرق تهران در خصوص پرونده های کیفری، ملکی، ارثی، خانوادگی، مدنی را به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *