شما بارها با عبارت وکیل پایه یک دادگستری مواجه شده‌اید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وکیل پایه یک دادگستری کیست؟ آیا انواع دیگر وکیل داریم؟ تفاوتشان با یکدیگر در چیست؟ در این مقاله به تعریف وکالت و انواع آن می‌پردازیم.

موسسه-حقیقت-گستر

وکیل کیست؟

در قانون مدنی در تعریف وکالت آمده است:  «عقد وکالت، عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.» شخصی که به دیگری وکالت می‌دهد موکل و شخصی که انجام امر را به عهده می‌گیرد وکیل می‌نامیم. اشخاص می‌توانند در هر امری که خودشان قادر به انجام آن هستند و یا صلاحیت انجام آن را دارد به شخص دیگری وکالت بدهد. البته اموری که اصطلاحا قائم به شخص است قابل توکیل نیست. مانند ادای شهادت، اقرار، سوگند و…..

در بعضی امور مانند شرکت در جلسات دادگاه و دفاع وکیل لزوما باید از وکلای دادگستری که پروانه وکالت را دارا هستند، انتخاب شود ولی در اموری مانند وکالت در طلاق ، یا انجام اموری مانند انحصار وراثت یا خرید و فروش خانه و…. می‌توان از افردای که پروانه وکالت ندارند نیز بهره برد.

لزوم استفاده از وکیل

برخلاف تصور عمومی جامعه بهره بردن از وکیل دادگستری فقط مختص دفاع از پرونده‌های حقوقی یا کیفری نیست.

امروزه با توجه به آمار فزاینده جرائم مالی یا کلاهبرداری و یا تخلف از قراردادهای خصوصی و قراردادهای منعقد شده توسط شرکت‌ها لزوم نظارت و کمک گرفتن از وکیل آشنا به امور حقوقی و قراردادها بسیار قابل توجه است.

با کمک گرفتن از وکیل شما می‌توانید با آسودگی خاطر امور حقوقی و قراردادهای خود را منعقد کنید.

اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری تهران داشتید کافیست با موسسه حقیقت گستر تماس بگیرید.

وکیل پایه یک دادگستری

همه ساله در کشور آزمون اعطای پروانه وکالت دادگستری برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون شرایطی در نظر گرفته شده است:

۱-تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

۲-داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه

۳- داشتن حداقل دانشنامه کارشناسی در رشته حقوق (از دانشکده‌های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) یا دانشنامه لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح

۴-انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان تا زمان برگزاری آزمون

۵-عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

۶-عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق

۷-عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهاد‌های انقلابی، شهرداری‌ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به مشاوره حقوقی و وکالت موضوع آیین نامه اجرایی مرکز اشتغال دارد.

۸-موارد ذکر شده در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری

پس از کسب نمره قبولی در آزمون کانون وکلا با داشتن شرایط بالا، فرد به عنوان کارآموز وکالت در کانونی که امتحان داده، پذذیرفته می‌شود. دوره کارآموزی 18 ماه است. پس از گذراندن این دوره تحت نظارت وکیل سرپرست،  آزمونی تحت عنوان اختبار به‌صورت کتبی و مصاحبه علمی شفاهی برگزار می‌شود و هر کارآموزی که موفق به قبولی در مجموع هر دو آزمون کتبی و شفاهی شود، پس از شرکت در مراسمی تحت عنوان تحلیف (با طی کردن تشریفات و اتیان سوگند توسط ایشان)، وی به عنوان وکیل دادگستری یا وکیل پایه یک دادگستری نائل می‌شود.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو

تفاوت این دو در صلاحیت وکالت در دعاوی مختلف می‌باشد. به این صورت که وکیل پایه یک اختیار دفاع از هر دعوایی با هر مبلغ خواسته یا هر جرم با هرگونه مجازات در تمامی مراحل اعم از دادگاه عمومی، بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور را دارد.  اما وکیل پایه دو فقط حق انجام وکالت در پرونده‌های کیفری که به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین پرونده های مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و خواسته های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، را دارند.

اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری تهران داشتید کافیست با موسسه حقیقت گستر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *