دعاوی موجر و مستأجر

بین موجر و مستأجر گاها اختلافات بسیاری رخ می‌دهد که ممکن است برخی از این اختلافات جنبه مزاحمت برای یکی از طرفین داشته باشد که در نتیجه گاهی موجب طرح دعوی و شکایت علیه طرف مقابل می‌شود. ممکن است که بعد از انعقاد قرارداد، موجر یا مستأجر، به تعهدات خود عمل نکنند و در ادامه بحث و اوج گیری اختلاف، موضوع تخلیه ملک مطرح گردد‌.
برای درک عمیق تر، ابتدا تعاریفی در خصوص اجاره و طرفین قرارداد می‌دهیم.

موسسه-حقیقت-گستر

اجاره: قراردادی که طبق آن یک نفر که اصطلاحا آن را موجر می‌نامند ملک خود را برای مدت معین، در اختیار مستأجر قرار می‌دهد و در ازای آن اجاره بها(کرایه) می‌گيرد.

وظایف موجر:
۱. تحویل ملک اجاره شده به مستأجر: موجر، بعد از انعقاد قراردادِ اجاره، (خانه، آپارتمان و مغازه‌اش)را به مستأجر تحویل می‌دهد.

۲. برگرداندن (پول پیشِ) مستأجر،هنگام تخلیه: معمولا در قرارداد اجاره، گرفتن پول پیش، از مستأجر مطرح می‌شود که در پایان( موقع تخلیه) مبلغ ذکر شده را به مستأجر بر‌می‌گردانند.
۳. تعميرات کلی و اساسی ملک اجاره شده: تمامی تعميرات، از جمله خرابی آسانسور، سیستم گرمایشی و سرمایشی و مسائل کلی بر عهده موجر می‌باشد.

وظایف مستأجر:
۱. پرداخت کرایه: کرایه را معمولا موجرین، ماهانه دریافت می‌کنند که مستأجر، مستلزم‌ پرداخت به موقع آن می‌باشد. در غیر این صورت اگر در قرارداد اجازه قید شده باشد، امکان تخلیه ملک، توسط مستأجر وجود دارد.

۲. تخلیه به موقع ملک بر طبق قرارداد: مستأجر مؤظف می‌باشد، ملک را در مهلت تعیین شده تخلیه کند.

۳. انجام تعميرات غیر اساسی و جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر: اگر ملک اجاره شده نیاز به تعميرات جزئی، مانند رنگ کردن و تعویض لامپ را داشته باشد، خود مستأجر باید هزینه و شیوه تعمیر آن را بر عهده بگیرد.
مستاجر نباید هنگام تعمیرات اساسیِ عنوان شده، مانع موجر می‌شود. چرا که این کار، طبق اختیارات مالک می‌باشد.

۴. پرداخت بهای آب، برق، گاز، تلفن و حق شارژ: به دلیل استفاده مستأجر از موارد بالا، هزینه های مربوطه را خودش باید پرداخت کند.

۵. عدم ورود خسارات به محل اجاره: مستأجر باید به گونه ای از محل اجاره استفاده کند که کوچیک ترین خساراتی به ملک وارد نشود. در صورت بروز خسارات، مستأجر مستلزم تعمیر و پرداخت هزینه می‌باشد.

۶. عدم تغییر شغل در مغازه اجاره ای: اگر مستأجر برای اجاره مغازه در قرارداد عنوان کند که این مکان را برای کار مشخصی می‌خواهد، دیگر نمی‌تواند آن را عوض کند مگر موجر با آن موافق باشد و رضایت دهد.

فسخ قرارداد از جانب موجر:

گاهی ممکن است مستأجر، ملک اجاره ای را به محلی برای اعمال کارهای خلاف تبدیل کند که در این صورت موجر با مراجعه به دادگاه می‌تواند قرارداد را فسخ کند. همچنین اگر مستأجر از ملک، مال به شیوه ای استفاده کند که باعث خرابی و خسارت شود می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

برخلاف نظر عموم همیشه موجر در دعاوی موجر و مستأجر شروع کننده دعوا نیست و گاهی این مسئله ممکن است که برعکس شود. برای نمونه:

موجر ودیعه مستأجر را ندهد: به طور کلی، اغلب مالکین در برابر اجاره ملکشان از مستأجرین ، مبلغی را به عنوان رهن و یا ودیعه دریافت می‌کنند که در زمان پایان مدت اجاره، آن مبلغ را به مستأجر بر می‌گردانند. ولی برخی از مالکان، از بازگرداندن ودیعه خودداری می‌کنند که در موارد زیر به آنان می‌پردازیم:
۱. به دلیل خرج کردن ودیعه و عدم وجه نقد.
۲. ملک مورد نظر اجاره نمی‌رود و درنتیجه، مالک توان پرداخت به موقع ودیعه را ندارد.
۳. موجر، مبلغی را به دلیل خسارات وارده به ملک، از ودیعه کم می‌کند.
در تمامی موارد عنوان شده، ممکن است مستأجر، مبلغ ودیعه یا مبلغ پیش را تمام و کمال دریافت نکند که در این صورت مستأجر می‌تواند ادعا کند رفتار مالک غیرقانونی و ناعادلانه است و علیه او طرح دعوی کند. اگر اثبات شود ناعدالتی رخ داده است، مستأجر می‌تواند مبلغ ودیعه را پس بگیرد.

در موسسه هوشمند حقیقت گستر پارسيان، به دلیل نیروی کار بالا و وکلای توانمند و با تجربه در خصوص دعاوی ملکی، امکان بررسی و برطرف کردن مشکلات ملکی شما در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به این موسسه و دریافت مشاوره موضوعات خود را مطرح کنید و در خصوص آن مشاوره دریافت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *