حق کسب پیشه چیست؟

اگر مستأجر یک ملک تجاری به واسطه فعالیتی که در آن ملک شروع کرده است، ملک را به شهرت و پیشه خاصی رسانده باشد، می‌تواند بابت تلاشی که انجام داده است حق کسب و پیشه را از مالک طلب کند. حق کسب و پیشه شامل دسته دعاوی ملکی است و با بهره گیری از وکیل ملکی می‌توان به طور کامل حقوق قانونی خود را استیفای کند.

موسسه-حقیقت-گستر

گاها مردم حق کسب و پیشه را با سرقفلی یکی می‌دانند ولی میان این دو تفاوتی وجود دارد.
سر قفلی در اصطلاح حقی محسوب می‌شود که تنها در روابط موجر و مستأجر محقق می‌گردد. سرقفلی مبلغی است که در ابتدای عقد اجاره بنابر هر علتی، توسط صاحب ملک از مستأجر دریافت می‌شود. اگر در ابتدای قرارداد اجاره مالک مبلغی را تحت عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت کرده باشد، مستأجر حق دارد که در هر صورت ملک تجاری، آن را به مستأجر  با پایان مدت قرارداد به  مستأجر دیگری واگذار نماید که این مبلغ را به نرخ روز از مالک دریافت می‌کند. اما در حق کسب و پیشه مبلغ مشخصی وجود ندارد و در همان ابتدای قرارداد میزان آن مشخص می‌گردد.

سرقفلی به دلیل آنکه یک حق مالی است قابل توقیف از جانب طلبکار یا مراجع قانونی خواهد بود و این در حالی است که حق کسب و پیشه، فاقد این عناصر بوده باشد و محاسبه آن در صورت استحقاق، فقط به شرط آنکه کارشناس رسمی و دادگاه تایید کند صورت می‌گیرد.
در حق کسب و پیشه می‌توانیم این نکته را در نظر بگیریم که تنها به مستأجر مذکور ارتباط دارد و قابل انتقال به دیگری نمی‌باشد.

حق کسب و پیشه در ملک تجاری طبق قانون ۱۳۵۶؛ حقی است که با تخلیه محل کسب به مستأجر تعلق می گیرد و این حق قبل از آن که ایجاد شود قابل اسقاط نیست و برای تحقق آن برخلاف حق سرقفلی نیاز به پرداخت وجهی به مالک نمی باشد. بنابراین اگر مکانی به منظور تجارت و کسب اجازه گردد، مستأجر در هنگام تنظیم قرارداد وجهی به مالک پرداخت نکرده باشد و یا در قرارداد اجاره فرد متعهد شود که به هنگام تخلیه حق کسب و پیشه دریافت نشود، همچنين شرطی قابل اجرا نیست بنابراین موجر به منظور تخلیه مستأجر به دادگاه مربوطه مراجعه می‌نماید تا ضمن صدور حکم تخلیه، حکم به پرداخت حق کسب و پیشه صادر گردد. موسسه حقیقت گستر با سابقه درخشانی که در حل و فصل پرونده های ملکی و بررسی رویه های قضایی مربوطه دارد، می‌تواند بهترین و اساسی ترین مشاوره تخصصی را در تمامی حوزه های مربوط به دعاوی ملکی به شما ارائه دهد.
شما می‌توانید با اعتماد به وکیل ملکی حقیقت گستر، استیفای کامل حقوق قانونی خود را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *