بر اساس قانون، نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، بازرگانی، صنعتی، اداری، کشاورزی،تاسیسات، تجهیزات، تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومي می‌باشد که الویت ها نیز بر اساس آنها تعریف می‌گردند.

موسسه-حقیقت-گستر

در طرح تفصیلی با توجه به معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها تعیین می‌شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود. بنابراین هرگونه تغییر در طرح های تفصیلی برای اموری مانند تغییر کاربری اراضی و املاک در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار و با عضویت شهردار و نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و رئیس شورای اسلامی شهر ذی ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان، بدون حق رای انجام می‌شود. تغییر کاربری در حریم شهری به چه شکلی می باشد؟
تغییر کاربری یعنی اشخاص بعد از احداث ساختمان، به نحوی از ملک، یا زمین استفاده کنند که در پروانه ساختمان ومحتوای طرح قید نشده است همانند تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و یا واحدهای غیرتجاری به تجاری و یا اراضی کشاورزی به مسکونی.
تغییر کاربری اماکن مسکونی به تجاری به شرح ذیل می‌باشد:
تغییر کاربری اماکن این روزها از اصلی ترین دغدغه های مالکان در سطح شهر ها می باشد که اکثر این تغییرات کاربری اماکن از مسکونی به تجاری و یا مختلط صورت می‌پذیرد. یکی از دلایل انجام این امر از جانب مالکین نیز ارزشی است که ساختمان های تجاری بیشتر از ساختمان های مسکونی کارایی دارد.
 شهرداری باید مطابق با ضوابط نقشه ملک، در پروانه های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را به شکل کاملا واضحی قید نماید ؛ در صورتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی، اماکن مسکونی، به اماکن تجاری تبدیل شود،  شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مطرح می‌کنند و کمیسیون در خصوص تعطیلی محل کسب یا پیشه و تجارت در مدت یک ماه تصمیم خود را اعلام می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *