وکالت به چه معناست؟

وکالت درمعنی لغوی به معنی واگذار نمودن می‌باشد و در اصطلاحات حقوقی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری نایب یا وکیل خود می‌نماید. همچنین وی می‌تواند در سمت مشاوره حقوقی به شما کمک کند با این تفاوت که حیطه وظایف و صلاحیت‌های وکیل از مزایای مشاور حقوقی بیشتر است. قانون مدنی وکالت را در ماده ۶۵۶ چنین تعریف کرده است:

«وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف یافته، دارای روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت‌های متقابلی می شوند».

موسسه-حقیقت-گستر

وظیفه وکیل چیست؟

وکیل مترادف کلمه نماینده است که از طرف شخص دیگری که موکل نامیده می شود اختیار انجام بعضی امور را پیدا می کند. قراردادی که به موجب آن موکل این اختیارات را به وکیل واگذار می نماید، قرارداد وکالت نامیده می شود.

فردی که به عنوان وکیل به فعالیت می‌پردازد، وظایف مختلفی را بر عهده دارد. یکی از مهمترین وظایف یک وکیل، مشاوره دادن به مراجعه‌کنندگان در موارد مختلف است. کسانی که با بروز یک مشکل حقوقی، دست به دامن وکلا می‌شوند اغلب سواد حقوقی لازم برای پیشبرد کار پرونده‌هایشان را ندارند، از این رو وکلا وظیفه دارند ابتدا به آنها مشاوره بدهند. آگاهی در خصوص راه‌های قانونی یک پرونده می‌تواند افراد را در خصوص تصمیم‌ گیری مصمم ‌تر کند.

تهیه پیش نویس ها ، قراردادها و نامه ها برای درج در پرونده و پیشبرد امور حقوقی و جمع آوری و نگهداری مستندات و مدارک مربوط به پرونده، از کارهای دفتری مهمی است که قبل از طی روال قانونی پرونده لازم الاجراست. وکیل بعد از طی این مراحل می‌تواند در جلسات و مذاکرات مختلف به منظور کشف اطلاعات بیشتر در خصوص پروندۀ موکل خود، شرکت کند. اغلب وکلای تیزبین در چنین تحقیقاتی به مواردی برخورد می کنند که ممکن است از دید ماموران قانون پنهان مانده باشد. وکیل با ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل خود در بسیاری از بزنگاه‌ها می‌تواند بی‌گناهی موکل خود را اثبات کند یا در مجازات وی تخفیف بگیرد.

تعهدات وکیل پایه یک دادگستری و موکل نسبت به هم چیست؟

مانند هر قرارداد دیگری که وظایف و تعهدات طرفین در قرارداد ذکر می‌شود در قرارداد وکالت هم وکیل و موکل نست به هم تعهداتی دارند از جمله:

تعهدات وکیل

۱. اگر از اقدامات یا سهل‌انگاری وکیل خسارتی به موکل وارد آید او مسئول خواهد بود.

۲.رعاست مصلحت موکل در اقدامات و قعالیت‌های خویش.

۳. استرداد اموال تحویلی زیرا وکیل امین است و آنجه را که در اثر وکالت به‌دست می‌اورد باید به موکل تحویل دهد.

۴. تسلیم صورت‌حساب وکالت

تعهدات موکل

۱. الترام عملی به تعهدات وکیل در قبال افراد ثالث، چرا که وکیل از طرف او انجام وظیفه نموده است.

۲. پرداخت اجرت وکیل که طبق قرارداد یا عرف یا اجرت‌المثل پرداخت می‌شود.

۳.پرداخت هزینه وکالت مثل کرایه و عوارض و مالیات که وکیل پرداخته است.

وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *