بیمه و انواع آن

زندگی، سلامت و دارایی افراد همواره در معرض حوادث و بلاهای طبیعی قرار میگرد.
ترس از خسارات ناشی از این حوادث است که، انسانها را به مقابله و برنامه ریزی برای پیشگیری و جبران خسارات احتمالی وا میدارد و در طول حیات بشری متناسب با نحوه زندگی و ساختار اجتماعی ، وسایل و ابزار مختلفی به این منظور به کار گرفته شده است . انتخاب واژه بیمه در زبان فارسی نیز متوجه بیم از حادثه و خسارت بوده است.

موسسه-حقیقت-گستر


در عصر زندگی روستایی، که اساس روابط اجتماعی بر کانون خانواده و قبیله بنا نهاده شده بود، در هنگام ورود خسارات جانی یا مالی به هر یک از اعضا، همه قبیله با همیاری و تحمل بخشی از خسارات ، به مقابله با آن می پرداختند. این مکانیزم در صورتهای گوناگونی جلوه گر می شد: کمک و دستگیری از کار افتاد گان (در اثر پیری یا حوادث )، تکفل خانواده هایی که سرپرست خود را از دست می دادند،
کمکهای مختلف به مال باختگان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی، پرداخت دیه درصورتی که عضو قبیله مسئول خسارات وارد به ثالث بود… .

موسسه-حقیقت-گستر

بیمه‌گران خطرهای احتمالی که رخ میدهد را به خوبی میشناسند و احتمال وقوع آن ها را میدانند بنابراین میتوانند میزان و مقدارحق بیمه ای را که هر شخص باید بپردازد به نحوی محاسبه کنند که مبلغ جمع آوری شده برای جبران خسارت هایی که پیش خواهد آمد، کافی باشد. بدیهی است که تنها تعدادی از آنان که خود را بیمه کرده اند نیاز به جبران خسارت از محل مبلغ جمع آوری شده خواهند داشت.

بر این اساس، مقدار حق بیمه مربوط به هر نفر متقاضی بیمه با توجه به دو عامل مهم محاسبه خواهدشد:

اول  این که، به طور کلی احتمال بروز خسارت در آینده چه قدر است و دوم، آن که احتمال وقوع حادثه برای بیمه گذار متقاضی بیمه بیشتر یا کمتر از میانگین احتمال خطر مزبور باشد.

شروع بیمه در ایران:

فعالیت بیمه در ایران به صورت غیررسمی حدود یک قرن است. اما نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه امریکایی به تاسیس نمایندگی در ایران پرداختند. نخستین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به تصویب رسید قانون مربوط به ثبت شرکت‌ها بوده است.

تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ پانزدهم آبان ماه ۱۳۱۴ و همچنین تصویب قانون بیمه در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه ایران دانست. با تصویب این قانون در حدود ۱۰ شرکت بیمه خارجی شعب و نمایندگی‌های خود در ایران را ثبت شده است.

انواع

بیمه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اشخاص:عمر،حادثه،درمان

اموال: بیمه اتومبیل (شخص ثالث، بدنه)،آتش سوزی،بیمه های مهندسی ،بیمه حمل ونقل  (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی)

مسئولیت: بیمه مرهونات بانکی (وامهای بانکی)

بیمه نامه پول در صندوق

بیمه شتر مرغ

بیمه اسب

حقوق بیمه چیست و مزایای مشمول و غیر مشمول؟

حق بیمه حقوق و دستمزد چیست؟ بيمه حقوق از جمله کسورات قانونی می باشد، که به صورت ماهیانه توسط کارفرما پرداخت می شود که البته کارفرما بخشی از بیمه حقوق را از حقوق کارمندان و کارگران خود کسر می نماید و  بخشی از آن را خود پرداخت می نماید.

در واقع بیمه یکی از کسورات قانونی و بسیار مهم می باشد که هر فردی که در یک محل کار ثابت مشغول به کار باشد و یک قرارداد مشخص برای شغل خودش داشته باشد، می‌تواند از بیمه استفاده کند که البته لازم به ذکر است، که مبلغ بيمه حقوق مطابق قوانین بیمه حقوق و دستمزد محاسبه شده و از حقوق کارمند و حساب کارفرما کسر می شود، بنابراین نمی توان بیشتر یا کمتر از مبلغ تعیین شده را به عنوان بیمه کسرکرد.

بیمه حقوقی مبلغی می باشد، که به صورت ماهیانه و سالیانه توسط فرد به یک وکیل یا حقوقدان پرداخت می شود و در قبال این مبلغ، حقوقدان یا وکیل مشکلات و دعاوی فرد را پیگیری و حل می نماید. درواقع با پرداخت بيمه حقوقی توسط فرد، حقوقدان موظف به ارائه خدماتی می باشد، که  این خدمات عبارتند از :

بیمه حقوق مبلغی می باشد، که به صورت ماهیانه از حقوق افرادی که دارای بیمه هستند، کسر می شود.

برای استعلام به آدرس زیر مراجعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *