چگونه می‌توان از طریق ثبت مهریه را اجرا گذاشت؟

وصول مهریه از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی کشور، قابل اجرایی شدن دارند و بلافاصله پس از تقاضای اجراییه اموال زوج شناسایی و توقیف می‌گردد .
با توجه به اینکه عقدنامه نوعی سند رسمی می‌باشد، برخلاف گذشته وصول مهریه ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی درخواست شود و در صورت عدم وجود اموال از طریق دادگاه خانواده مطالبه آن صورت گیرد.

موسسه-حقیقت-گستر


اولین اقدام جهت گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد مراجعه به دفتر ازدواج محل انعقاد عقد فی ما بین زوجین است.
در حال حاضر در صورت اطلاع زوجه از اموال منقول و غیرمنقول، لیست آنها در دفتر ازدواج اعلام می‌شود ولی توقیف از طریق دفتر ازدواج صورت نمی‌گیرد.
پس از ارجاع پرونده به اجرای ثبت و تشکیل پرونده، زوجه می‌تواند به منظور توقیف اموال، استعلام اموال و دارایی را جهت توقیف از ثبت اسناد، راهور و بانک مرکزی یا بانک موردنظر خود، درخواست نماید.
بعد از ثبت درخواست، اداره ثبت شهرستان محل ازدواج بنا به درخواست زن، شوهر را ممنوع الخروج کرده یا اموالش را با توجه به میزان مهریه توقیف می‌نماید. اگر مالی از جانب شوهر یافت نشد، زوجه با گذشت دو ماه از ثبت دادخواست می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و مهریه خویش را مطالبه نماید. اگر زوج در دادگاه نتواند ناتوانی مالی خویش را اثبات کند و مهریه را نپردازد به زندان محکوم می‌شود.
با توجه به مطالب فوق، جهت وصول مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد وکیل متخصص خانواده می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالبه‌ی شما را به سرانجام برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *