۰۹۱۹۳۷۵۶۱۶۸✆
حقیقت گستر، حامی برتر

با بهترین وکیل وصیت نامه تهران کار کنید

5/5

وکیل وصیت نامه تهران

بهترین وکیل وصیت نامه شرق تهران کجاست؟

موسسه حقیقت گستر برای آشنایی شما عزیزان با وکیل وصیت نامه و وظایف وکیل وصیت نامه و همچنین معرفی بهترین وکیل وصیت نامه شرق تهران این مقاله را تهیه کرده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی تهران از وکیل وصیت نامه شرق تهران کافیست با موسسه حقیقت گستر تماس بگیرید.

وکیل وصیت نامه کیست؟ وظایف وکیل وصیت نامه چیست؟

وصیت در اصطلاح فقهی، حقوقی است که به موجب آن یک شخص، عین یا منفعت مالی را که متعلق به خود است برای بعد از مرگش به شخصی دیگر و یا عموم مردم تملیک می کند، درعقد یا ایقاع بودن ماهیت وصیت اختلاف نظر است. چرا که به واقع اظهار نظر در مورد ماهیت حقوقی برخی اعمال به سبب شباهت هایی که به عقود و همچنین ایقاعات دارند، دشوار است. دراین مقاله سعی شده است تا با استمداد از قانون مدنی، مبانی فقهی، عرفی و استعانت از دکترین حقوقی، نظام حقوقی ماهیت یاد شده را بررسی کنیم.

وصیت نامه چیست ؟

وصیت کردن به معنای آن است که یک فرد تکلیف امور مالی و غیر مالی خود را برای بعد از فوت خود معلوم و مشخص کند تا بازماندگان او دچار مشکلاتی در این خصوص نشده و در عین حال امور متوفی سامان یافته و حتی ترتیب پرداخت بدهی های او داده شود

وکیل-وصیت-نامه-تهران-آدرس-بهترین-وکیل-وصیت-تهران (2)
وکیل-وصیت-نامه-تهران-آدرس-بهترین-وکیل-وصیت-تهران

ارکان وصیت

در وصیت سه رکن داریمرکن اول موصی است. موصی به کسی گفته می شود که عمل وصیت را انجام می دهدرکن دوم وصیت، موصی له است. موصی له به کسی گفته می شود که به نفع او وصیتی شده استرکن سوم وصیت نیز موصی به می باشد که به مال مورد وصیت گفته می شود .

انواع وصیت

بر اساس قانون مدنی، اقسام وصیت را می توان به دو نوع وصیت عهدی و وصیت تملیکی تقسیم کرد. بر این اساس ، وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری و به صورت مجانی تملیک کند.

مانند این که بگوید فلان خانه متعلق به فرزندم. قسم دیگری از وصیت، وصیت عهدی است که در اصطلاح حقوقی به آن وصایت نیز گفته می شود

وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای نجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مامور کند؛ مانند این که شخصی را مامور کند که بدهی های او را بعد از فوت وی بپردازد.

میزان وصیت

در وصیت سه رکن داریمرکن اول موصی است. موصی به کسی گفته می شود که عمل وصیت را انجام می دهدرکن دوم وصیت، موصی له است. موصی له به کسی گفته می شود که به نفع او وصیتی شده استرکن سوم وصیت نیز موصی به می باشد که به مال مورد وصیت گفته می شود .

وصیت تملیکی

در ماده ۸۲۷ قانون مدنی آمده: تملیک به موجب وصیت محقق نمی شود مگر با قبول موصی له پس از فوت موصی.

از ظاهر عبارت مندرج در ماده فوق چنین استنباط می شود که در وصیت تملیکی، قبول موصی له، شرط تحقق وصیت و به تَبَع آن، تملیک مال به موصی لَه محسوب می شود. به عبارتی این نوع وصیت نیاز به دو اراده دارد، اراده موصی و ایجاب او،اراده موصی له و قبول او.

پس بر اساس ماده ۸۲۷ به نظر می رسد که کامل بودن وصیت، منوط به جمع ایجاب و قبول است و ایجابِ صرف، سبب تحقق وصیت تملیکی نمی شود. چنین ماهیتی که برای تحقق خود نیاز به ایجاب و قبول دارد همان طور که گفته شود بر اساس نظر مشهور فقها عقد نامیده می شود هر چند که احتمالا سایر ویژگی های عقد را فاقد باشد.

وصیت عهدی

در خصوص وصیت عهدی در ماده ۸۳۴ قانون مدنی آمده:

در وصیت عهدی قبول شرط نیست ولی وصی می تواند مادام که موصی زنده است وصایت را رد کند و اگر قبل از فوت موصی رد نکرد بعد از آن حق رد ندارد اگر چه جاهل به وصیت بوده باشد.

بر خلاف وصیت تملیکی ظاهرا در تحقق وصیت عهدی، لااقل در اکثر موارد، اراده موصی به تنهایی برای تحقق وصیت کافی است. به عبارت دیگر، قبول وصی در ایجاد سمت وصایت برای او هیچ نقشی را ایفا نمی کند و وصایت به صورت غیر ارادی و یک طرفه از از جانب موصی بعد از فوت او به وصی تحمیل می شود. تنها مانعی که می تواند این موضوع را منتفی کند این است که وصی در زمان حیاتِ موصی وصایت را رد کند. اگر وصی در زمان حیات وصیت کننده، وصیت را رد نکرد، پس از مرگ او اختیار رد از او ساقط می شود.در مجموع به نظر می رسد وصیت عهدی را باید ایقاع دانست.

وصیت به ابراء

نوع دیگری هم از وصیت وجود دارد که در آن موصی در ضمن وصیت یک یا چند نفر از بدهکاران خود را ابراء می کند. یعنی اثر ابراء معلق و موقوف به فوت موصی می شود اما این تعلیق و منوط شدن ابراء به فوت موصی باعث تغییر ماهیت حقوقی ابراء نمی شود. یعنی ابراء که ایقاع است اگر در قالب وصیت قرار گیرد تبدیل به عقد نمی شود.

پس وصیت به ابراء را هم باید در زمره ایقاعات به شمار آورد.

وصیت به حبس

فرض کنید شخصی وصیت می کند که اموال او پس از فوتش وقف شود. این وصیت را باید در کدام یک از قالب های سنتی عقد یا ایقاع که در بالا توضیح داده شد جای داد؟

در حالتی که موصی مال خود را حبس می کند قاعده «تابعیت وصیت از ماهیت عمل حقوقی» حاکم خواهد بود. یعنی در این حالت، وصیت هم مانند اصلِ وقف نیاز به قبول دارد و در حُکم وصیت تملیکی محسوب می شود.

اما نکته بسیار مهم این است که اگر وقف بر غیر محصور و جهات باشد بر اساس ماده ۵۶ قانون مدنی نیاز به قبول موقوف علیهم ندارد.

نتیجه

از تحلیل های فوق در راستای تمیز اقسام اعمال حقوقی که در قالب وصیت انجام می شود این نتیجه به دست می آید که وصیت تنها قالب و شیوه خاصی از تصرف است و این قالب، ماهیت اعمالی که در این قالب ریخته می شود را تغییر نمی دهد. به عبارتی این اعمال در این شکل و قالب اصالت و ماهیت اصلی خود را حفظ می کنند، اگر چه در این قالب، شرایط تازه ای هم پیدا می کنند که تا حدودی با ماهیت قبلی متفاوت است، اما این تفاوت و تغییر چنان نیست که  جوهرِ ماهیت را دگرگون کند.

بنابراین اعمالی که در قالب وصیت انجام می شود می توانند عقد یا ایقاع باشند. به عنوان مثال وصیت به ابراء ایقاع است و وصیت به هبه (تملیک رایگان) عقد.

شماره بهترین وکیل وصیت نامه تهرانپارس

جهت ارتباط با بهترین وکیل وصیت نامه تهرانپارس با شماره‌ی ۰۲۱۹۱۳۰۰۰۲۳ (موسسه حقیقت گستر) تماس بگیرید. برای تماس روی شماره کلیک کنید.

آدرس بهترین وکیل وصیت نامه تهرانپارس

برای ملاقات حضوری با بهترین وکیل وصیت نامه تهرانپارس کافیست به شماره‌ی ۰۹۱۹۳۷۵۶۱۶۴ در واتساپ پیام دهید تا برایتان لوکیشن ارسال شود. برای ارسال پیام روی شماره کلیک کنید.

مقالات بهترین وکیل وصیت نامه تهران

انواع-وصیت

انواع وصیت

از مهم ترین موضوعات حقوقی ماهیت و انواع وصیت می‌باشد. اگر افراد ماهیت و نوع وصیت را تشخصی دهند، می‌توانند با تکیه بر مقررات قانونی

ادامه مطلب »
وصیت-نامه

وصیت نامه

در دین اسلام،به وصیت هر شخص قبل از فوت،اشاراتی شده است، لذا این امر،مستحب میباشد.ابتدا قبل از هر اقدامی،باید ورثه فرد مشخص شود،که توسط یکی

ادامه مطلب »
وصیت-نامه-چیست

وصیت نامه چیست

د.ر دین اسلام،به وصیت هر شخص قبل از فوت،اشاراتی شده است، لذا این امر،مستحب میباشد. ابتدا قبل از هر اقدامی،باید ورثه فرد مشخص شود،که توسط

ادامه مطلب »
Call Now Buttonتماس مستقیم