افراد برای تمامی مراحل تقسیم تا فروش اموال مربوط به ورثه به گواهی انحصار وراثت نیاز دارند. صدور گواهی انحصار وراثت در مراجعه قانونی رخ می‌دهد. وارث بعد از فوت متوفی به فروش یا انتقال ماترک نیازمند می‌باشد. صدور گواهی انحصار وراثت مراحل پیچیده قانونی و اداری را در پی خواهد داشت.


به منظور صدور گواهی انحصار وراثت، می‌بایست فرد ثابت کند که جزو وارث متوفی است. گواهی حصر وراثت مدرکی قانونی است که نام و مشخصات کامل وراث در آن قید می‌گردد. در گواهی انحصار وراثت میزان و مقدار ارث هر ورثه مشخص می‌شود. ادارات دولتی بدون گواهی انحصار وراثت فرد را جزو وراث محسوب نمی‌کنند و به همین منظور برای انجام امور اداری دولتی مرتبط با حصر وراثت، گواهی انحصار وراثت الزامی بوده است و مراجعه کننده بدون آن نمی‌تواند اثبات کند که جزو وارثین متوفی است یا خیر.
گواهی انحصار وراثت به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می‌گردد. اگر ارزش ماترک متوفی از ۲ میلیون تومان کمتر باشد، اخذ گواهی انحصار وراثت محدود کافی است. اما اگر اموال غیر منقول و منقول جزو دارایی متوفی باشد، می‌بایست گواهی انحصار وراثت به شکل نامحدود صادر شود. هزینه دریافت این دو گواهی یکسان می‌باشد. تنها تفاوتی که میان محدود و نامحدود وجود دارد زمان صدور آنها می‌باشد. برای گواهی نامحدود، دادگاه در روزنامه آگهی انتشار می‌دهد که اگر فردی اعتراض دارد، تا آن تاریخ مراجعه کند و اعتراض خود را تحت عنوان ورثه مطرح نماید.
اگر یک ماه از منتشر نمودن آگهی گذشته باشد و کسی اعتراض نکند، گواهی صادر می‌گردد.( اعتراض در شرایطی به وجود میاد که؛ نام یکی از ورثه در گواهی ذکر نشده باشد و یا فردی نسبت به سهم الارث خویش، معترض باشد.)
به منظور صدور گواهی انحصار وراثت محدود، به انتشار آگهی در روزنامه نیازی نمی‌باشد.
یکی از سوالاتی که از موسسات حقوقی پرسیده می‌شود، در خصوص مدارکی است که برای صدور گواهی انحصار وراثت احتیاج می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد:
۱. گواهی فوت متوفی
۲. استشهادیه محضری
۳. شناسنامه متوفی
۴. عقدنامه یا رونوشت آن
۵. شناسنامه وراث
۶. وصیت نامه متوفی
استشهادیه محضری حصر وراثت:
به منظور مشخص نمودن وراث مستلزم است که فرم مخصوصی در یکی از دفاتر اسناد رسمی تکمیل گردد. این فرم می‌بایست به امضای ۳ شاهد برسد.( با شهادت شهود به طور کامل مشخص می‌گردد که وراث چا کسانی هستند) سپس به دفترخانه مراجعه می‌کنند تا با گواهی کردن فرم، استشهادیه انحصار وراثت تکمیل گردد.
در ابتدای امر، وراث بعد از تکمیل و تهیه تمامی مدارک فوق الاشاره با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، دادخواستی مبنی بر صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم می‌نمایند که در ادامه آن شورای حل اختلاف، یک ماه بعد از انتشار آگهی روزنامه، گواهی فوق را صادر می‌نماید.
مراجع صلاحیت دار برای صدور گواهی انحصار وراثت تنها شورای حل اختلاف است که؛ آخرین محل اقامت متوفی در آن محدوده بوده باشد.
گاهی شرایطی وجود دارد که یکی از وراث عدم همکاری خود را اعلام می‌دارد؛
در همچنین مواقعی که یکی از ورثه عدم همکاری خود را عنوان می‌کند و یا تحت شرایط به خصوصی به مدارک هویتی و شناسنامه فرد دسترسی ندارند، می‌توان ورثه متقاضی جهت انحصار وراثت از شورای حل اختلاف، درخواست استعلام از اداره ثبت احوال را داشته باشد.
موسسه حقیقت گستر با سابقه درخشان در حل و فصل پرونده‌های ارثی می‌تواند بهترین انتخاب افراد در امور انحصار وراثت باشد. همچنین از آنجایی که مراحل انحصار وراثت و دریافت گواهی انحصار وراثت امری پیچیده و دشوار می باشد افراد به طور فردی نمی‌توانند در آن ورود پیدا کنند و پیگیری امور ارثی مستلزم راهنمایی از وکیل ارث تهران می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *