حل مشکلات حقوقی نیازمند کمک گرفتن از فرد متخصص در این زمینه است. به عنوان نمونه، اگر یک دعوی کیفری داشته باشید یا از شما شکایت کیفری شده باشد، به وکیل کیفری آشنا با قوانین کیفری و جزا، اعم از قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و قوانین مربوط به جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر یا قوانین دادگاه‌‌های نظامی نیاز خواهید داشت. در این گزارش به بررسی انواع شکایت کیفری و هزینه هزینه وکیل کیفری پرداخته ایم.

 

امور کیفری

شکایت کیفری زمانی مطرح می‌شود که جرمی رخ داده باشد یا شخصی تصور کند که جرمی صورت گرفته است. جرم، فعل یا ترک فعل است که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین می‌شود. جرم در صورت اثبات با مجازات‌هایی مانند حبس، شلاق، جزای نقدی و مواردی از این دست همراه خواهد بود. به مجموعه اقداماتی که فرد برای احقاق حق خود علیه تضییع‌کننده آن در مراجع کیفری مطرح می‌کند، پرونده کیفری گفته میشود.

 

چرا به حضور وکیل در پرونده‌های کیفری نیاز است؟

برخی از جرائم تنها با شکایت شاکی قابل تعقیب و رسیدگی است که در قانون به آن‌ها جرائم قابل گذشت گفته میشود. این در حالیست که بیشتر جرائم بدون شکایت شاکی هم قابل تعقیب کیفری است که این دسته را قانون‌گذار «جرائم غیر قابل گذشت» نام گذاشته است. برای مطرح کردن شکایت، افراد می‌توانند شخصا اقدام کرده یا از وکیل دادگستری کمک بگیرند.

متهم هم می‌تواند شخصا از خود دفاع کند یا با کمک وکیل این کار را انجام دهد. البته در قانون آیین دادرسی کیفری، برای دفاع از بعضی جرائم مانند جرائم موجب مجازات سلب حیات، جرائم موجب حبس ابد، جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیشتر از آن و جرائم موجب مجازات تعزیری درجه 3 و بالاتر حضور وکیل الزامی است و اگر متهم وکیل خود را معرفی نکند یا وکیل او بدون اعلام عذر موجه در دادگاه حاضر نشود، تعیین وکیل تسخیری الزامی خواهد بود. حتی اگر وکیل تسخیری هم بدون اعلام عذر موجه در جلسه رسیدگی حاضر نشود،دادگاه ضمن عزل وکیل مذکور، وکیل تسخیری دیگری را تعیین می‌کند. پرداخت حق‏‌الوکاله وکیل تسخیری نیز از محل اعتبارات قوه قضائیه انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که در مرحله تحقیقات در دادسرا، در جرایم مستلزم مجازات سلب حیات و حبس ابد نیز حضور وکیل دادگستری الزامی خواهد بود.

 

وظایف وکلای کیفری

وکلای متخصص، بر قوانین مرجع و قوانین خاص تسلط کامل دارند. آنان با به روز نگه داشتن اطلاعات خود و همچنین دفاع از پرونده‌های متعدد کیفری، صاحب تجربه و تبحر کافی در احقاق حق موکل‌ خودهستند. یک وکیل کیفری متخصص، حتی بر فرض مجرم بودن موکل خود هم می‌تواند با استفاده از قوانین مناسب در زمان لازم به هرچه کمتر شدن مجازات او یا تبدیل آن به مجازات متناسب‌ با مجرم کمک کند. در واقع هنر وکیل کیفری در دفاع، زمانی مشخص می‌شود که با دقت و هوش خود بتواند بهترین نتیجه را برای فردی که مرتکب جرم شده رقم بزند. به عبارتی از عمده وظایف وکلای کیفری در دعاوی این است که از ابتدای شروع روند طرح دعوی و تنظیم شکوائیه حضور داشته وبا جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای اثبات دعوی به موکل خود کمک میکند.

مهم‌ترین وظیفه وکیل کیفری، حضور در دادگاه و اثبات کردن دعوی است؛ چراکه فقط یک بار میتوان دعوی را مطرح کرد. بدین جهت بسیار مهم است که مراحل طرح دعوی، توضیحات و ارائه مدارک و دفاع به صورت دقیق و درست انجام شود.

بسیاری از افراد، دعاوی کیفری خود را مطرح می‌کنند، اما به دلیل بیاطلاعی یا به خاطر پرداخت نکردن هزینه وکیل کیفری، به وکیل حرفه‌ای مراجعه نمی‌کنند. این افراد نه تنها نمی‌توانند حقشان را در دادگاه بگیرند، بلکه گاهی متحمل هزینه‌های دادرسی سنگین هم می‌شوند.

 

 

هزینه وکیل کیفری

به‌طورکلی هزینه وکیل برای پرونده کیفری و هزینه وکیل برای دادگاهکیفری با توجه به نوع جرم ارتکابی بین یک تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است و نمی‌توان برای تمامی جرائم کیفری یک حق‌الوکاله ثابت را مشخص کرد. وکیل کیفری با در نظر گرفتن اینکه هر جرم در دسته خاصی از جرائم قرار می‌گیرد، حق‌الوکاله خود را مطابق آن دسته‌بندی و نسبت به مجازات خفیف تا شدید آن جرم، مشخص می‌کند و این تعرفه کاملاً قانونی است.

به‌ طور کلی محاسبه هزینه گرفتن وکیل برای پرونده کیفری را می‌توان به‌ صورت توافقی انجام داد. با توجه به این موضوع، توافق طرفین اصلی‌ترین کار در محاسبه حق‌الوکاله است. البته گاهی طرفین بر سر چگونگی محاسبه حق‌الوکاله هزینه وکیل برای دادگاه کیفری دچار اختلاف می‌شوند که در چنین مواقعی طبق تعرفه وکلا در وکالت عمل می‌شود. درج مبلغ حق‌الوکاله در فرم وکالت‌نامه الزامی است. لازم به ذکر است که هزینه وکیل تسخیری یا معاضدتی هم دو برابر حداقل تعرفه محاسبه خواهد شد.

گاهی ممکن است شما شاکی پرونده کیفری باشید که در این صورتهزینه وکیل برای پرونده کیفری برای شکایت کیفری هم مانند هزینه وکیل کیفری برای پرونده‌های کیفری و طبق تعرفه‌ها و بر اساس نوع شکایت تعین می‌شود. این حق‌الوکاله هم باید به توافق طرفین رسیده و در قرارداد وکالت شکایت کیفری ذکر شود.

 

اخذ وکیل کیفری از “حقیقت گستر پارسیان”

موسسه هوشمند حقیقت گستر پارسیان، دارای کادر مجرب از تیم وکلای کارآزموده و پایه یک دادگستری با سال‌ها سابقه‌ درخشان در قبول و انجام کلیه دعاوی حقوقی و کیفری است. این موسسه آماده‌ ارائه‌ انواع خدمات حقوقی به مراجعین خود است. برای ارتباط با موسسه حقیقت گستر پارسیان می‌توان با شماره تلفن 02191300023 تماس گرفت یا به نشانی اینترنتی www.haghgostar.com مراجعه کرد. این موسسه برای تنظیم اوراق قضایی و قبول دعاوی حقوقی و کیفری، خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین نیز ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره حضوری نیز می‌توان به نشانی تهران، فلکه دوم تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی، پلاک۵۳، ساختمان آمیتیس، طبقه پنجم، واحد ۱۸ مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *